-
Det där är ett så uselt argument. Jag är helt övertygad om att föräldrarna som beter sig på det viset inte i varje givet ögonblick prioriterar sina barn framför allt annat. Dessutom - varför har man ens valt ett jobb med obekväma arbetstider om man prioriterar barnen och tid med dem så oerhört högt?Anonym (Prioriteringar) skrev 2024-12-02 21:06:04 följande:Snacka om att dra i höga växlar. Man skiter inte i andra bara för att man väljer att sätta annat, dvs sina barn, i första rum. -
Andra människor kanske också prioriterar sina nära och kära, även om det inte råkar vara ens barn?Nässelfjärilen skrev 2024-12-02 21:27:46 följande:Jag ses gärna som en egoistist och som osolidarisk om det betyder att jag får mer tid med mina barn.
Jag bär det med den rakaste rygg. Dagen jag fick mitt första barn så insåg jag hur mycket jag brydde mig om den tid jag fick med honom (och senare hans syster) och hur lite jag brydde mig om jobbet. Jag ställer upp och är en schysst kollega men börjar det gå ut för mycket över den tid jag får spendera med mina barn så står jag rak i ryggen och prioriterar mina barn. Aldrig att ett jobb eller kollegor ska vara viktigare. -
Nej, det var mer att du inte verkade inse att många andra människor också har människor som de älskar och vill träffa Även om man inte råkar ha barn i föräldraledighetsålder. Och ja, har man valt ett jobb med oregelbundna arbetstider tycker jag att man bör inse att man kommer jobba delar av storhelger. Om alla på arbetsplatsen delar på bördan blir det mindre för var och en.Nässelfjärilen skrev 2024-12-02 21:45:28 följande:Jahapp. Så du menar att jag ska prioritera andras prioriteringar över mina egna prioriteringar bara för att ses som god och solidarisk?
Meh. -
Det är bara så konstigt att just jul och sommaren är så heliga för att umgås med sina barn. Kvällar, nätter och helger i november är det inte lika noga . . .Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-02 22:17:00 följande:Inte kommer jag bry mig mig om mina kollegor eller chef och skita i mitt småbarn. Jag vill så klart vara närvarande med mitt barn, vilket de flesta sunda föräldrar vill. Verkligen noll procent mitt problem att företag är hungriga kapitalister som vägrar anställa fler och på så vis lösa detta.
-
Och i rätt många familjer finns det faktiskt två föräldrar. Kanske t o m andra släktingar som skulle kunna tänka sig vara barnvakt.Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-02 23:11:48 följande:Man vill troligtvis inte att ens barn ska gå på garantiförskola, då det är stressande för barnet. -
Jag kan inte svara för andra, men jag skrev det som en retorisk poäng. Om man är så noga med att prioritera sina barn över jobbet förstår jag inte varför det känns mer okej att missa stora delar av tiden tillsammans under resten av året. Jag menar att det är ett svepskäl. De allra flesta människor anser nämligen att deras nära relationer är viktigare totalt än deras jobb, men det betyder inte att man i varje situation kan prioritera att umgås med de man älskar.Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 00:04:04 följande:Till er som gnäller om att småbarnsföräldrar borde byta jobb istället för att ta ledigt storhelger mm - byt själva om det inte passar! Det står alla andra helt fritt att söka sig till platser som inte arbetar storhelger om det är så viktigt att vara med de närmaste! Så istället för att ifrågasätta varför föräldrar tar skiftjobb mm, fråga er själva varför NI valt det om det är så viktigt att vara ledig till jul t ex!
-
Ditt förslag var ju att personer som inte har barn byter jobb, men de behöver ju också mat på bordet . . . Ja, det är klart att det är skillnad! Det är ju just det som visar att tid med familjen, eller att ?prioritera sina barn? inte är det riktiga skälet. Om det på riktigt var att man ville maximera umgänget med sina barn skulle det inte bara röra sig om jul och sommar, utan även om all övrig tid. Det handlar om att man vill vara ledig tillsammans just under storhelgerna. Och - det är klart att jag fattar att man vill vara det! Men de allra flesta skulle vilja vara lediga då för att umgås med sina nära, och det betyder inte att det är rimligt att man ska använda föräldraledighet på det sättet varje år. Ge och ta, liksom.Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 07:13:08 följande:Och den här lilla detaljen med mat på bordet, den förbisåg du? Eller att man faktiskt inte har rätt att vara hemma hur som helst, när som helst? Det är nog många småbarnsföräldrar som skulle gå ner till halvtid om de fick lika bra betalt som nästan en heltid. Sedan är det också stor skillnad på en grå tisdag och julafton. Om andra inte fattar det så gör det väl ingenting om just de personerna jobbar vid jul heller... -
Jo, precis som det finns fler än ett heltidsjobb för de som är föräldrar ... Du bemöter ju inte mitt faktiska argument. Det jag menar är att "att prioritera barnen" är ett svepskäl.Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 08:11:05 följande:Det finns nog fler än ett heltidsjobb här i landet så de har råd att äta, tror du inte det? Om småbarnsföräldrar trivs med sitt jobb finns ingen anledning för dem att byta. De som har problem med att andra har FL, VAB eller har något annat att klaga på schema eller arbetstider är fria att söka nytt jobb.
Återigen, en stor anledning till att föräldrar inte är mer med sina barn är för att de måste försörja sin familj. Inte så svårt att förstå och beror verkligen inte på att man inte bryr sig om att maximera umgänget med dem.
Ja, jag förstår att föräldrar måste försörja sin familj och att många skulle vilja tillbringa mer tid med dem. Men om det på riktigt handlade om att prioritera barnen och tiden med dem, skulle det vara lika viktigt resten av året, OCH kunna vara ett skäl att faktiskt byta arbete. Det argumentet bemöter du inte? -
Så det är fullt rimligt att alla utan barn i föräldraledighetsåldern får sämre arbetsvillkor? Det är också så komiskt med alla som skriver: "det är bara att ta in vikarier!" som att det dräller av kompetent folk som vill jobba just högsommar och jul ... Och JA, det är upp till arbetsgivaren att lösa, men lösningen som finns är ju att tvinga övrig personal att jobba de tiderna. I förlängningen blir ju den bästa lösningen till slut att inte anställa kvinnor som har barn i den åldern.Anonym (.....) skrev 2024-12-03 17:58:31 följande:Varför ska arbetsgivaren ha det billigt och lätt för sig på bekostnad av människors välbefinnande.
Att hemmafruar är historia är just för att kvinnor har fått schyssta föräldraförsäkringar som gör det möjligt att skaffa barn.
Jag är kvinna, jag har ett samhällsyrke som skriker efter folk, jag vill få barn och när jag får barn vill jag vara föräldraledig under jul och sommar för att mitt barn inte ska vara på jourdagis och fritids med okänd personal.
Ta lärdom av din sista mening, ssk är kvinnodominerad och dom vill vara hemma med sina barn under sommar och jul, idag är det svårt att få människor att vilja jobba som ssk året om pga dåliga arbetsvillkor, om kvinnor får ännu sämre arbetsvillkor varför ska någon kvinna vilja jobba som ssk överhuvudtaget?
Då kan man lika gärna vara hemma och bli försörjd av sin man.
Självklart är det inte konstigt att vilja vara ledig sommar och jul. På något sätt skulle jag ändå kunna respektera folk som erkänner att det handlar om egoism och vilja att vara ledig själv, och inte försöker låtsas om att det är för baaarnens skull. -
Om man är så totalt oersättlig för sitt barn i varje given sekund borde ingen förälder arbeta oregelbundna tider. Det är liksom en falsk jämförelse du gör. Självklart är man oersättlig för sitt barn, men det betyder inte att barnet på något sätt mår dåligt av att vara hemma med pappa på juldagen ... Det är ju såna familjer vi pratar om nu, inte de som faktiskt behöver vara lediga.Anonym (.....) skrev 2024-12-03 19:54:33 följande:Vilken tur att inte bittra människor på familjeliv är dom som bestämmer lagarna i Sverige.
Ni är arga på era kollegor men eran dåliga chefer vågar ni inte säga något till.
Dom flesta jobb kan lösa vikarier, anställa extra personal osv för att lösa bemanningen.
För vår arbetsgivare är vi ALLA utbytbara, det tar någon månad och vips har någon ny tagit din plats.
Men för dina barn är du den enda mamman eller pappan och du är deras värld så och vi har en föräldraförsäkring som ger oss möjlighet att vara med våra barn så använd den som det bäst passar din familj.
Jag tänker inte acceptera att moraltanter och gubbar ska läxa upp mig eller någon annan när dom är för FEGA för att ens ifrågasätta sin egen chef.
Typiskt svensk sparka neråt och slicka uppåt.
Det är väldigt få positioner i vårt samhälle som är så pass svåra att ersätta under en period som folk beskriver i tråden, men dom som har dessa positioner har också en mycket fetare lön och kanske kan nöja sig med att skippa semestern då och då.
Men att vanligt folk med lön på typ 30 000 i månad ska anpassa hela sitt liv för sin arbetsgivare går jag inte med på! Aldrig!
Och i övrigt har du fel. Det finns många positioner på arbetsplatser som är svåra att ersätta under en period, av många olika anledningar. Och din åsikt är ju att "vanligt folk" som inte har barn i rätt ålder ska anpassa hela sina liv för sin arbetsgivare, eftersom de andra bara kan ta ut ledighet under de tider som är mest eftersträvansvärda att vara ledig på?