• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Anonym (U)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 17:03:06 följande:
    Gör vad? Tar ledigt över jul? För att vara med sina barn så klart. Om du undrar varför de väljer det jobb de har gjort så är det väl som för alla andra, att det är något de vill/kan jobba med. Inte så svårt att räkna ut. Det finns väl rätt många orsaker till varför man väljer ett visst yrke eller en viss arbetsplats.
    Nej, anser man att man ska vara ledig varje jul i ett jobb där tjänstgöring storhelger har man tagit ett jobb man inte KAN utföra.( gäller såklart de utan barn också.)

Detta är naturligtvis pga.att man inte får något annat och får detta pga personalbrist.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 17:27:29 följande:

Fast då kan chefen själv jobba eller dubbla lönen för personalen som går med på att jobba under sommaren och !
    Lösningar finns om man vill.
    Jag tror absolut att kvinnor hade hellre varit hemmafruar än att jobba om dom inte kunde kombinera familjelivet.
    Det är därför vi har så generöst föräldrasystem.
    Att kunna gå ner i arbetstid, få behålla sitt jobba kunna få ta ut föräldraledighet och kunna vabba är säkert en bra morot för att kvinnor ska vilja jobba.
    Och att arbetsgivare inte skulle vilja anställa kvinnor är en lögn, vem är det som jobbar på sjukhuset som sjuksköterskor? lärare ? Undersköterskorna ? 

Du tycker det ja. Eller så kan man justera föräldraförsäkringen så den inte går att överutnyttja som nu. Det är både billigare och bättre. Varför skulle just kvinnor inte vilja jobba och vara hemma annars? Vi har väl ändå lämnat den tiden till historien. Även pappor kan ta hand om barn. Jag har inte skrivit att ag inte vill anställa kvinnor, jag har skrivit att de inte vill anställa kvinnor med småbarn. Då det finns en fördom (som kan vara välgrundad) att de kommer vara borta mycket. Det är ju ett välkänt faktum inom t ex sjukvården att anledningen till att det är ssk-brist varenda sommar är att det är så kvinnodominerat och många tar även ut fl under de veckorna så det blir svårt att få ihop bemanningen. 
  • Anonym (S)
    Anonym (U) skrev 2024-12-03 17:36:09 följande:
    Nej, anser man att man ska vara ledig varje jul i ett jobb där tjänstgöring storhelger har man tagit ett jobb man inte KAN utföra.( gäller såklart de utan barn också.)

Detta är naturligtvis pga.att man inte får något annat och får detta pga personalbrist.
    Fast detta är ett problem inom alla yrken där det finns föräldrar som tar föräldraledigt under loven, alltså även på arbetsplatser där man har stängt på röda dagar. 
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Lis) skrev 2024-12-03 17:46:36 följande:
    Du tycker det ja. Eller så kan man justera föräldraförsäkringen så den inte går att överutnyttja som nu. Det är både billigare och bättre. Varför skulle just kvinnor inte vilja jobba och vara hemma annars? Vi har väl ändå lämnat den tiden till historien. Även pappor kan ta hand om barn. Jag har inte skrivit att ag inte vill anställa kvinnor, jag har skrivit att de inte vill anställa kvinnor med småbarn. Då det finns en fördom (som kan vara välgrundad) att de kommer vara borta mycket. Det är ju ett välkänt faktum inom t ex sjukvården att anledningen till att det är ssk-brist varenda sommar är att det är så kvinnodominerat och många tar även ut fl under de veckorna så det blir svårt att få ihop bemanningen. 
    Det har du fullständigt rätt i.

Det är så länge sedan jag anställde någon som riskerade min verksamhet med alla krav.
  • Anonym (S)
    Ja det funkar alldeles utmärkt att ha små barn utan att behöva ta föräldraledigt under loven. Förhoppningsvis är man två föräldrar som kan ta ledigt omlott så att barnen inte behöver gå på lovöppen förskola/fritids. 
  • Anonym (.....)
    Varför ska arbetsgivaren ha det billigt och  lätt för sig på bekostnad av människors välbefinnande.
    Att hemmafruar är historia är just för att kvinnor har fått schyssta föräldraförsäkringar som gör det möjligt att skaffa barn. 
    Jag är kvinna, jag har ett samhällsyrke som skriker efter folk, jag vill få barn och när jag får barn vill jag vara föräldraledig under jul och sommar för att mitt barn inte ska vara på jourdagis och fritids med okänd personal.
    Ta lärdom av din sista mening, ssk är kvinnodominerad  och dom vill vara hemma med sina barn under sommar och jul, idag är det svårt att få människor att vilja jobba som ssk året om pga dåliga arbetsvillkor, om kvinnor får ännu sämre arbetsvillkor varför ska någon kvinna vilja jobba som ssk överhuvudtaget?
    Då kan man lika gärna vara hemma och bli försörjd av sin man.
  • Anonym (S)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 15:06:20 följande:
    Jag kan snacka nu också som medborgare och skattebetalare!
    Seriöst en chef har rätt hög lön och mycket högre än dom flesta av oss, det ingår i dennes arbetsuppgifter att lösa vikarier och bemanning, det är därför man får sin höga lön för att lösa problem vi på golvet inte kan! 
    Seriöst hade inte denna fina föräldrarföesäkring funnits så hade kvinnor valt hemmafru Livet.
    Hade det varit bättre med hemma mammor som inte jobbar ?
    Kvinnor väljer att arbeta även utan en så generös föräldraförsäkring. Det finns flera länder i Europa som inte har en generös föräldraförsäkring men kvinnor arbetar likväl. Man måste försörja sina barn också.

Det finns många arbetsplatser där det inte går att ta in vikarie, det spelar ingen roll vad chefen gör. Man måste helt enkelt använda ordinarie personal under sommaren och vid jul och nyår. Eftersom det inte är någon på min arbetsplats som tar föräldraledigt under loven lyckas vi lösa det fint och alla är nöjda, men hade vi haft ett gäng föräldrar som hade tagit ut föräldraledighet hade det förmodligen blivit problem.
  • Anonym (S)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-03 16:58:59 följande:

Många här verkar allmänt bittra och barnlösa. Grejen är att som småbarnsförälder är man EXTEMT effektiv, vilket chefer vet om och därför gärna anställer en. Jag känner flera som fått jobb som höggravida. Jag upplever att många utan barn är avundsjuka pga deras behov kommer i andra hand. Dvs de vill fortfarande vara barn. Men ett litet barns behov av exempelvis ett långt sommarlov och att träffa tomten på julen, står över vuxnas behov.

Jag har tre barn och har lyckats lösa alla somrar och jul/nyår utan att ta föräldraledigt. Jag ansöker om semester som alla andra och är med och kompromissar om det skulle behövas. På så sätt har alla chans att kunna få ledigt så att de kan resa och vara med sina nära och kära eller vad de nu vill göra med sina semesterdagar.
  • Anonym (Py)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 17:58:31 följande:
    Varför ska arbetsgivaren ha det billigt och  lätt för sig på bekostnad av människors välbefinnande.
    Att hemmafruar är historia är just för att kvinnor har fått schyssta föräldraförsäkringar som gör det möjligt att skaffa barn. 
    Jag är kvinna, jag har ett samhällsyrke som skriker efter folk, jag vill få barn och när jag får barn vill jag vara föräldraledig under jul och sommar för att mitt barn inte ska vara på jourdagis och fritids med okänd personal.
    Ta lärdom av din sista mening, ssk är kvinnodominerad  och dom vill vara hemma med sina barn under sommar och jul, idag är det svårt att få människor att vilja jobba som ssk året om pga dåliga arbetsvillkor, om kvinnor får ännu sämre arbetsvillkor varför ska någon kvinna vilja jobba som ssk överhuvudtaget?
    Men din partner kan väl vara ledig så att barnet slipper jourförskola? Så kan du jobba vartannat år.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 17:58:31 följande:
    Jösses. Ska du skaffa barn själv då tänkte du. Annars är det ju helt rimligt att den andra föräldern också tar ledigt varannan gång. Jag föreslår att pappan eller den andra mamman tar sin del av fl.Vi har dessutom  förutom världens mest generösa föräldraförsäkring också världens mest generösa barnomsorg vilket betyder att det går att arbeta även på sommar och jul även när man har barn. Det är helt rimligt att man också använder sig av den. Även om man själv hade velat vara ledig, för att underlätta för sin arbetsplats.
Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!