• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 19:58:33 följande:

Ni vet att ni alla en dag kommer att bli gamla? Det behövs människor som då tar hand om samhället. Då känns det säkert gött att dessa vuxna, som nu är småbarn, är vettiga människor som fått omvårdnad och tid med sina föräldrar. Vuxna som blir kriminella exempelvis, har oftast inte haft någon som brytt sig om dem små. 

Det här samhället är så sjukt. Det förväntas av en som förälder att man ska vara 100 procent anställda och 100 procent förälder. Det funkar inte, särskilt inte när barnen är små, åtminstone inte de första fem åren av barnets liv. Det fattar väldigt sällan barnlösa/barnfria. Men jag kan nog lova er, att småbarnsföräldrar sällan vill jävlas med företaget. Utan gör helt enkelt det som krävs för att överleva de intensiva småbarnsåren så gott de kan.

Vi är många som har eller har haft småbarn och varit föräldralediga. Detta handlar inte om det utan om hur man använder sin "rätt" för att roffa åt sig dagar. Ett litet barn kan lika gärna vara hemma med mamma i september som i juni. Detta handlar inte om att man inte ska få vara föräldraledig, det handlar om hur man beter sig och använder sina föräldradagar. 
  • Anonym (Hjälp)

Ni vet att ni alla en dag kommer att bli gamla? Det behövs människor som då tar hand om samhället. Då känns det säkert gött att dessa vuxna, som nu är småbarn, är vettiga människor som fått omvårdnad och tid med sina föräldrar. Vuxna som blir kriminella exempelvis, har oftast inte haft någon som brytt sig om dem små. 

Det här samhället är så sjukt. Det förväntas av en som förälder att man ska vara 100 procent anställda och 100 procent förälder. Det funkar inte, särskilt inte när barnen är små, åtminstone inte de första fem åren av barnets liv

Då kanske man heller inte ska jobba heltid medan barnen är små då, om man inte klarar det och sitt familjeliv?

Föräldrar gastar alltid om barns rättigheter men lustigt nog är det väldigt ofta någon annan än föräldrarna - i det här fallet arbetsgivaren - som ska tillgodose dem.

Om du på allvar drar paralleller mellan "min mamma behövde jobba på jul en gång när jag var liten, precis som alla sina kollegor" och "jag blev kriminell som vuxen"... ja, då vet jag inte ens vad jag ska säga.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 19:00:48 följande:
    Fast det är faktiskt inte det. Det borde vem som helst förstå. Det handlar liksom inte om att ragga vikarier på gatan i juni veckan innan midsommar, utan ett långsiktigt planerings- och strategiarbete. 
    Nej, det är helt verklighetsfrånvänt. Tänker du att man ska lära vikarier arbetsuppgifter, rutiner och eventuella system med mera och sedan ska de sitta och vänta på sommarsemestrarna och jul/nyår för att jobba? Vad gör dessa vikarier resten av året? 
  • Anonym (S)

Det här samhället är så sjukt. Det förväntas av en som förälder att man ska vara 100 procent anställda och 100 procent förälder. Det funkar inte, särskilt inte när barnen är små, åtminstone inte de första fem åren av barnets liv. Det fattar väldigt sällan barnlösa/barnfria. Men jag kan nog lova er, att småbarnsföräldrar sällan vill jävlas med företaget. Utan gör helt enkelt det som krävs för att överleva de intensiva småbarnsåren så gott de kan.

Det går jättebra att vara nära och ta hand om sina barn utan att ta föräldraledigt varje sommar och jul. Vad lågt att dra in kriminella i det.
  • Anonym (Pi)

Nu bygger du halmgubbar så det står härliga till. Var har någon skrivit att barn inte ska få omvårdnad och tid med sina föräldrar? Som sagt, om det verkligen handlade om det skulle det inte bli kris just vid sommar och jul. Det är ju uppenbart att föräldrar tar ledigt då för att de vill vara lediga just då.
  • molly50

Jag ställde upp och jobbade på storhelger och somrar när mina barn var små.
    Och ännu har de inte blivit kriminella.
    Så jag förstår inte varför du ens drar upp det eller vad det har med saken att göra?
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-04 18:27:59 följande:
    Ja de blir intvingade för att ledningen inte jobbar hållbart och långsiktigt med bemanning. 
    Ja, vi kommer nog inte att komma överens. Jag anser att det är orimligt att anställa extra personer för att föräldrar ska vara lediga på sommaren och vid jul. Och som sagt, en lösning för ledningen blir ju då att se till att ha extremt få föräldrar anställda.
  • Anonym (Men snälla)

Inser hur lyckligt lottad jag är som har en chef, som också är småbarnsförälder och förstående och som inte har något emot att anställa gravida. Finns vissa tjurkärringar på mitt jobb också som ständigt gnäller på föräldrar som vabbar och jobbar deltid, med antar att man inte kan sparka någon av den anledningen (tyvärr). 

• Anonym (Pi)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-04 20:44:10 följande:

Inser hur lyckligt lottad jag är som har en chef, som också är småbarnsförälder och förstående och som inte har något emot att anställa gravida. Finns vissa tjurkärringar på mitt jobb också som ständigt gnäller på föräldrar som vabbar och jobbar deltid, med antar att man inte kan sparka någon av den anledningen (tyvärr). 

Ännu fler halmgubbar ser jag. Det är ytterst få i tråden som sagt nåt om vabbande eller deltidsarbete, grunden för diskussionen är ju när välfungerande verksamheter inte längre är det vid sommar och jul för att föräldrar vill vara lediga. Inget annat.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Pi) skrev 2024-12-04 20:37:21 följande:
    Ja, vi kommer nog inte att komma överens. Jag anser att det är orimligt att anställa extra personer för att föräldrar ska vara lediga på sommaren och vid jul. Och som sagt, en lösning för ledningen blir ju då att se till att ha extremt få föräldrar anställda.

Vet du vad jag anser orimligt?
    Att jag och andra människor ska sätta vår hälsa och barns hälsa och välmående åt sidan för en arbetsgivare som inte ens vill investera i en god bemanning och en schysst vikariepool för att inte förlora lite cash! Inte nog med så vill man inte höja lönen under den perioden, va tänk vad synd om arbetsgivaren som inte kan få ut hur mycket som helst i vinst.
    Varför ska jag lägga min egen familj åt sidan för en chef som absolut kan byta ut mig när som helst och för kollegor som är redo att frysa ut mig om jag väljer att ta ut föräldraledighet under sommaren? Samtliga kollegor som inte ens vågar gå emot sin chef för att dom är rövslickare men tror sig ha rätten att styra sina kollegors livsval.
    Min arbetsgivare och kollegor är lika utbytbara för mig som jag är för dom, men mina framtida barn kommer vara lika oersättliga för mig som jag kommer vara för dom som deras mamma.
    Jag kommer aldrig prioritera någon annans semester före tid med min familj.
    Jag har inga barn men ändå får jag semester av min chef både sommaren och under julen om jag har önskat det, för jag skulle aldrig jobba för en arbetsgivare som vägrar mig semester år efter år och skyller ifrån sitt eget ansvar på mina kollegor som är föräldrar. 
    Ju mer jag läser på denna tråd hur arbetsgivare ser på kvinnor i min ålder och hur kollegor ser ner på sina andra kollegor som väljer sin familj före dom, ju mer inser jag att min inställning är rätt. 

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!