Inlägg från: Anonym (Rakt på sak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rakt på sak)

Min man är beroende

Skilj dig. Han är en oattraktiv alkoholist som äcklar dig och som inte verkar bry sig, det finns ju verkligen ingenting att bygga på här.

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-12-03 10:37:40 följande:

Ok han är jättefin när han inte dricker. Han tar mycket ansvar för barnen. Säger att han älskar dem flera gånger per dag. Lämnar den på förskolan innan han går till jobbet.

Jag kommer göra allt för att skydda mina barn så klart! Men jag vill ge min man och vår familj en chans att få hjälp. 

Och när var senast han inte drack under en så pass lång period att barnen kunde slappna av och känna att "nu är pappa nykter"?

Tyvärr är du naiv om du tror att han kommer att vara nykter mer än en kortare tid nu, tveksamt om han klarar ens en vecka utan en droppe alkohol. Hur ska du veta om han smygdricker eller inte?
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-12-03 10:52:07 följande:

Ja jag är säkert medberoende. Men som tur är vet jag när en situation gått för långt och jag är väldigt bra på att sätta gränser. Men min man säger att det är något fel på mig som alltid sätter gränser mot felaktiga beteenden. Jag kan inte bara stå och titta på. Jag måste agera! Vilket jag gör nu. 

Har en tid för samtal på torsdag hos familjerådgivningen. 

Ja han har en lång tuff resa framför sig. Jag tror inte han insett det än. 

Ja, du är medberoende och det innebär också att nej, du vet inte var gränsen går. Annars hade du inte startat den här tråden heller utan istället sett till att åtgärda situationen för länge sedan. Du behöver separat medberoendeterapi. Det finns hjälp att få. även för dig.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-03 12:25:22 följande:
    Det finns fortfarande en chans, men det hänger på din man.

Blir det inte bättre, är enda alternativet att lämna. Du kan inte låta era barn växa upp så här. Då lär du dem att det är normalt med en pappa som dricker och behandlar mamma illa. Vilka relationer kommer de att hamna i sen? Som det kanske blev för dig.
    ....eller värre till och med. Tillåter man sådant beteende är misshandel inte heller otänkbart.
Svar på tråden Min man är beroende