Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Min man är beroende

Avenia skrev 2024-12-03 09:32:58 följande:

Han skiter inte i sin hälsa. Han har ett beroende. Och det har kapat hans tankar. Om han ska bli frisk måste han vilja. Att skuldbelägga och vara irriterad hjälper INTE! Du måste visa att du vill honom väl. Han är sjuk. Beroendet är INTE viljestyrt.

Fast detta handlar om TS hälsa också. Att man har en beroendesjukdom är ingen ursäkt för att bete sig illa.

Hur ska TS visa att hon vill honom väl? Han vill inte söka hjälp och han behandlar henne som skit.

När ska HAN visa att HAN vill HENNE väl? Henne och barnen? Hur mycket skit ska man behöva ta som anhörig? Hon kan bara stötta honom om han skärper sig.
  • fornminne
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-12-03 09:29:04 följande:

Jag älskar honom! Vi har alltid haft en stark grundkärlek. Vi har jättebra sex (när det väl händer). Han är rolig och busig. Han är en jättefin pappa till våra flickor. Jag vill inte splittra vår familj. Jag vill kämpa för oss. 

Du låter medberoende. Du borde boka egen samtalsterapi för att reda ut alla tankar och känslor.

Som förälder har du ansvar för att ge dina barn en bättre uppväxt än detta. Du kan inte fortsätta kämpa för er familj om inte din man också kämpar. 
  • fornminne
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-12-03 10:52:07 följande:

Ja jag är säkert medberoende. Men som tur är vet jag när en situation gått för långt och jag är väldigt bra på att sätta gränser. Men min man säger att det är något fel på mig som alltid sätter gränser mot felaktiga beteenden. Jag kan inte bara stå och titta på. Jag måste agera! Vilket jag gör nu. 

Har en tid för samtal på torsdag hos familjerådgivningen. 

Ja han har en lång tuff resa framför sig. Jag tror inte han insett det än. 

Så länge din man fortsätter skylla på dig, samt inte tar tag i sina problem, kommer ni ingenstans.

Er ENDA chans är att han kommer till insikt och skärper sig.

Förstår du det?

Jag hoppas det, om du är så bra på att sätta gränser som du påstår.
Svar på tråden Min man är beroende