Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Min man är beroende

Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-12-03 09:29:04 följande:

Jag älskar honom! Vi har alltid haft en stark grundkärlek. Vi har jättebra sex (när det väl händer). Han är rolig och busig. Han är en jättefin pappa till våra flickor. Jag vill inte splittra vår familj. Jag vill kämpa för oss. 

Fast han vill ju inte kämpa för er? 

Det är han som splittrar familjen genom sitt beteende.

Jag säger inte att du ska skilja dig på stört. Det jag säger är att du måste vakna. Du behöver också komma till insikt, för era barns skull.
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-12-03 11:50:36 följande:
    Åh herregud vilken insikt du gav mig nu wow 😮!
    Jag har ju själv haft en pappa med alkoholproblem och jag har bildat familj med en alkis 😭 OMG vad ska jag göra? Är enda alternativet att lämna honom?
    Det finns fortfarande en chans, men det hänger på din man.

Blir det inte bättre, är enda alternativet att lämna. Du kan inte låta era barn växa upp så här. Då lär du dem att det är normalt med en pappa som dricker och behandlar mamma illa. Vilka relationer kommer de att hamna i sen? Som det kanske blev för dig.
    Anonym (Alkoholistanhörig) skrev 2024-12-03 11:53:40 följande:

Hej!

Mitt ex som är pappa till mitt äldsta barn är alkoholist. Han var det innan barnet föddes, och han är i aktivt missbruk även nu, när barnet går i gymnasiet. Det hade aldrig blivit någon relation alls om jag insett vidden av hans drickande, men det gjorde jag inte då. Relationen tog slut under bebistiden, och det har inte känts kul att lämna vårt barn till en pappa som dricker en massa.
    Han har hela tiden varit funktionell, gått till jobbet varje dag, håller sig nykter när han ska köra vårt barn någonstans - men annars är han mer eller mindre påverkad. Jag upptäcker det direkt, det hörs på små, små förändringar i talet. Fylle-radarn är okey att ha på när det handlar om ett ex, men i en relation, inte lika kul. Det sliter på en att hela tiden söka av missbrukaren efter tecken! Att inte lita på missbrukaren. För det kan du inte. Missbruket kommer först, före barnen, partnern, intressen, ibland jobbet också. Så till vida är det beroendesjukdom.

Vill han inte hålla sig nykter, kommer han inte göra det, även om han låtsas leva nyktert. 
    Du har ingen som helst kontroll över hans beroende. Ingen kontroll alls! Däremot har du kontroll över dina egna handlingar. Han är ett med sitt missbruk nu, kanske för resten av livet, och vill du och dina barn lämna missbruket, får du lämna honom.
    Det är hårt att säga, men man (jag) blir ganska krass av att konfronteras med vad det innebär att ha en missbrukande partner.

Hade ni delad vårdnad? Hade han barnet själv fast han var påverkad?

Jag känner en som separerade under graviditeten. De hade bara en kort relation och barnet var inte planerat. Pappan tog droger. Han lovade att sluta, men när han fortsatte komma hem påverkad gjorde hon slut.

Barnet var inte fött än, så hon fick automatiskt ensam vårdnad. Pappan hade umgängesrätt, men pga hans drogproblem blev det si och så med umgänget. Han har bara träffat sin dotter sporadiskt och aldrig haft henne ensam. Men han har å andra sidan aldrig haft ett fungerande liv. Idag är dottern vuxen och de har ingen kontakt alls längre.
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-12-03 12:58:31 följande:
    Så tragiskt att höra! 😭
    Ja, det är tragiskt. MEN deras dotter har haft en bra uppväxt ändå, med en fungerande mamma, en stabil och vettig styvpappa samt två yngre halvsyskon. I praktiken har de levt som vilken kärnfamilj som helst, eftersom dottern har bott där på heltid och bara träffat sin biologiska pappa ibland.

Fundera på vilken uppväxt du vill ge dina barn. Jag säger inte att du ska försöka hitta en ny man som vill leka pappa. Men du måste ge dem en stabil uppväxt utan missbruk. Det är du skyldig dem, även om du blir ensamstående.
    Anonym (Alkoholistanhörig) skrev 2024-12-03 13:22:05 följande:
    Ja, det blev gemensam vårdnad och växelvis boende. Han var inte påverkad i samband med överlämningstiden, varannan gång fick han ju köra bil och då har han vad jag vet varit nykter, men sedan drack han igen.
    Jag undrade många gånger om jag skulle ta konflikten och blanda in socialen, men det fanns inget konkret att peka på, annat än att han är full lite för ofta. Mitt ex är som sagt socialt funktionell, har skött sitt jobb och kunnat blåsa alkolås på sin jobbarbil, gett vårt barn mat, kläder och fungerande bostad - men han slutar inte dricka efter jobbet annat än när han har en nykter period. Som alltid följs av en onykter period.
    Mitt ex är, som i princip alla missbrukare, manipulativ, och därmed svår att samarbeta med. Det har varit svårt, och är svårt.
    Vårt barn är dock intelligent, och har mer eller mindre genomskådat sin far vid det här laget. Vårt barn är helnykterist. Tack gode Gud! Om hen har fått andra men av att växa upp med en alkoholist, återstår att se. 

Det är skillnad på hur samhället betraktar en laglig drog, som alkohol, gentemot hur samhället betraktar olagliga droger. Det hade varit betydligt lättare för mig att driva ett vårdnads- och boende-ärende om mitt ex missbrukat en olaglig drog istället.
    Vad säger ditt barn själv? Fungerade det hos pappan? Åker barnet fortfarande till pappan? H*n är ju gammal nog att välja själv.

Är ditt ex periodare, kanske han har hållit sig i skinnet när barnet har varit där.
Svar på tråden Min man är beroende