Min man är beroende
Hej!
Mitt ex som är pappa till mitt äldsta barn är alkoholist. Han var det innan barnet föddes, och han är i aktivt missbruk även nu, när barnet går i gymnasiet. Det hade aldrig blivit någon relation alls om jag insett vidden av hans drickande, men det gjorde jag inte då. Relationen tog slut under bebistiden, och det har inte känts kul att lämna vårt barn till en pappa som dricker en massa.
Han har hela tiden varit funktionell, gått till jobbet varje dag, håller sig nykter när han ska köra vårt barn någonstans - men annars är han mer eller mindre påverkad. Jag upptäcker det direkt, det hörs på små, små förändringar i talet. Fylle-radarn är okey att ha på när det handlar om ett ex, men i en relation, inte lika kul. Det sliter på en att hela tiden söka av missbrukaren efter tecken! Att inte lita på missbrukaren. För det kan du inte. Missbruket kommer först, före barnen, partnern, intressen, ibland jobbet också. Så till vida är det beroendesjukdom.
Vill han inte hålla sig nykter, kommer han inte göra det, även om han låtsas leva nyktert.
Du har ingen som helst kontroll över hans beroende. Ingen kontroll alls! Däremot har du kontroll över dina egna handlingar. Han är ett med sitt missbruk nu, kanske för resten av livet, och vill du och dina barn lämna missbruket, får du lämna honom.
Det är hårt att säga, men man (jag) blir ganska krass av att konfronteras med vad det innebär att ha en missbrukande partner.