Anonym (Bostadsrätt) skrev 2024-12-03 00:18:16 följande:
Ni som alltid bott i lägenhet - hur är det?
Min sambo och jag bor i en mellanstor svensk stad. Vi har en trevlig bostadsrätt, en stor och välplanerad trea. Belånad till cirka 70 procent från början, nu är vi nere på 50. Har bra boendeekonomi. Bor i ett centralt men ändå väldigt lugnt område med fina grönytor.
Vi planerar att bilda familj inom kort (om allt går som vi önskar, det vill säga). Vi är bägge uppväxta i hus - min sambo på lantgård och jag i vanligt villakvarter med kedjehus. Vi har liksom tagit för givet att vi ska bo i hus när vi har barn - men situationen på bostadsmarknaden har fått oss att börja ifrågasätta detta. Ett hus - även i ett "sämre" område i stan - skulle bli en enorm ekonomisk påfrestning, och frågan är om det är värt det när vi trivs så bra där vi bor och kan lägga de pengarna på t.ex. barnets sparkonto eller unna oss semesterresor, kosta på barnets fritidsaktiviteter etc. Vi kan klara oss i vår nuvarande bostad med åtminstone ett barn. Kanske två medan de är små.
Hur har ni andra i liknade sits gjort? Och ni som växte upp i lägenhet, känner ni att ni saknat något jämfört med vänner som hade hus och trädgård?
Jag är uppvuxen både på landet, i ett villaområde i en mellanstor stad, och sen i lägenhet nära centrum i samma mellanstora stad. När vi fick barn så flyttade vi till radhus i en förort till Sthlm och bor där än. Men jag skulle gärna ha bott i lägenhet, och gärna närmre stan.
Jag kan se mycket fördelar med lägenhet, inte minst ekonomiska. Bortsett från kostnader för tex renovering så tillkommer en massa till ett hus som gräsklippare, trädgårdssaker, snöskyfflar osv. Även utemöbler (kan man ju ha med balkong förvisso, men mer till en trädgård). Där går också mycket tid åt, att sköta trädgård, snöröja, odla osv. Fint om man gillar det, men kan också kännas betungande.
Att bo mer centralt har också fördelar att man har närmre till butiker och till viss del kultur och socialt liv. I vår förort finns nästan ingenting, en grillkiosk och en pizzeria. På vintern är allt helt dött, man ser knappt grannarna heller. På somrarna är det ju lite mer liv, men inte som i stan med konserter, caféer och liknande. Det kan jag sakna jättemycket. Det blir alltid ett projekt när man ska göra nåt, och långt hem när man är trött.
Vi har också långt till en bra mataffär, man måste nästan ha bil för att kunna storhandla.
Nackdel med lägenhet är väl när barnen är små, om det ska baxas vagnar och annat i trappor eller hiss. Att man inte bara kan gå ut rakt utanför huset, eller släppa barnen ensamma ute lika tidigt. Men det beror ju på hur lägenheten ligger också.
Så, om jag fick göra om allt igen, så skulle jag gärna bo i lägenhet nära stan.
Landet skulle jag aldrig välja. Radhus/villa skulle jag välja i ett mer livligt område än det vi bor i.