• Anonym (Ma)

Ångrar nya jobbet

Hej!

För att försöka hålla det kort så har jag under ett halvårs tid gått på försörjningsstöd då jag blev arbetslös efter studierna och har inte rätt till a-kassa.
    Socialtjänsten trycker hårt på att man ska söka alla jobb och ta vilket jobb man kan för att kunna bli självförsörjande.
    Detta gjorde att jag tog ett jobb som jag nu märker inte fungerar pga arbetstiderna. Jag är ensamstående med 2 barn och arbetstiderna är fördelade dag/kväll/helg och börjar mycket tidigt på morgonen. 
    Detta har försvårat min livssituation med barnen och det är svårt för mig att få det att gå ihop.
    Min fråga är huruvida jag kan höra av mig till min socialsekreterare igen och förklara situationen och be om att få börja på försörjningsstöd igen och söka nytt jobb som är mer hållbart för min livssituation? Jag är fortfarande under provanställning på nya jobbet.

Svår situation som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa så hoppas någon här inne har råd hur jag kan gå tillväga.

• Svar på tråden Ångrar nya jobbet
  • Anonym (Jösses)

TS, det finns hur många föräldrar som helst - vissa av dem ensamstående - som delvis jobbar på obekväm arbetstid. Allt från läkare till boendestödjare, poliser, försäljare, brandmän, lastbilschaufförer... Så ser arbetslivet ut idag och det får man ta om man inte utbildar sig till ett yrke där man alltid jobbar 8-17. Tror du på riktigt att du kan välja att bli försörjd av samhället i stället?

• Anonym (suck)

Gissar att du jobbar inom vården? Precis som andra som jobbar inom vården så gnäller du trots att du själv valt ditt jobb. Du får väl söka annat jobb med tider som passar bättre eller utbilda dig inom något annat.

• Anonym (Ulrika)

Du kanske kan söka jobb inom skolan? Som tex. elevassistent eller på anpassad grundskola? 

• Anonym (Hej)

Jag tycker att du ska ansöka om sjukersättning. Då kan du vara hemma med barnen på heltid och slipper att söka jobb.

• Anonym (3)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-04 20:42:30 följande:

Jag tycker att du ska ansöka om sjukersättning. Då kan du vara hemma med barnen på heltid och slipper att söka jobb.

Sämsta förslaget. Sjukersättning är jättesvårt att få, och ts har ju arbetsförmåga. 
  • lo82

Jobbat alla år i hemtjänsten när barnen var små och nu med, har du inte förskola? När du börjar 07? Någon som kan ställa upp så att du kan jobba kväll ibland? Det hände att jag hyrde in en tjej som barnvakt ibland. Funkade det med. Dom växer snabbt och i övrigt är hemtjänsten ett roligt jobb. 

Måste väl ändå kännas bättre att jobba och söka andra jobb än gå på försörjningsstöd? Jättebra att vi har ett skyddsnät men det är väl verkligen sista utvägen. 

• Anonym (Ui)

Det verkar ju ha funkat hittills..?

• Anonym (Ma)

Oj vad attackerad jag blev. Om ni läser mina svar högre upp så ser ni att jag inte alls menar att jag ska avsluta min anställning och gå på bidrag istället.
    Min fråga var bara vad som gällde kring det. 

Då det verkar uppstått lite missuppfattningar hur jag menade i mitt inlägg så ska jag förtydliga, trots att det är känsligt att gå in i detta och trodde inte det skulle behövas.

Jag ville ha råd på hur jag kan gå tillväga i min situation. Jag har kämpat I över ett halvårs tid med ekonomi, jobb, svår separation från en narcissist som jag har barn med då psykisk misshandel pågått i 9 år.
    Jag är jätteglad över att ha ett jobb, var i inlägget eller mina svar har jag sagt att jag inte är tacksam över det?
    Jag lever med utmattning och ångest syndrom, men kämpar ändå trots att jag egentligen inte klarar det, för att ha en inkomst för mig och mina barn.
    Med min utmattning så är det extra svårt att kämpa med ett jobb där arbetstiderna försvårar.

Jag skrev också i ett svar att jag söker andra jobb som ger mig bättre förutsättningar under tiden jag har det nuvarande. Avsluta min tjänst i hemtjänsten har jag aldrig sagt att jag ska göra.

Svaren ni ger mig är dömande som lat och otacksam, vilket är långt ifrån den jag är, jag gör allt i min makt för mina barn och min livssituation!

Hoppas ni förstår mer nu!

• Anonym (Ma)
    Anonym (suck) skrev 2024-12-04 20:03:46 följande:

Gissar att du jobbar inom vården? Precis som andra som jobbar inom vården så gnäller du trots att du själv valt ditt jobb. Du får väl söka annat jobb med tider som passar bättre eller utbilda dig inom något annat.

Detta är ett jobb jag inte valt frivilligt. Jag var tvungen att söka ALLA jobb enligt socialtjänsten. Vart har jag skrivit att jag valt det?
    Ni som inte gått på försörjningsstöd och haft att göra med socialtjänsten förstår nog inte riktigt hur fruktansvärt det är att gå på försörjningsstöd. Du blir behandlad som kriminell, övervakad samt tvingad att söka arbeten som absolut inte är rimligt med din livssituation och ta första jobbet du blir erbjuden, så om du tror att jag vill gå på försörjningsstöd och bli övervakad som en kriminell missbrukare, så har du fel.
    Snälla, va lite mer ödmjuk i dina svar till folk då du inte vet hur alla människor har det och vad dem kämpar med. 
    Ditt påstående att alla som jobbar inom vården gnäller, kan bero på hur våra arbetsvillkor ser ut. Om alla slutade jobba inom vården och du slipper höra "gnället", får du ingen vård. Har du själv arbetat inom vården och vet precis hur det ser ut?
    Vi kan inte strejka till exempel, vilka drabbas då, jo patienterna.

Jag vill också påpeka att jag faktiskt är medicinsk sekreterare, men jobb som det har jag inte lyckats få tillräckligt snabbt.
  • Anonym (Katten)
    Anonym (Ma) skrev 2024-12-05 15:09:01 följande:

Oj vad attackerad jag blev. Om ni läser mina svar högre upp så ser ni att jag inte alls menar att jag ska avsluta min anställning och gå på bidrag istället.
    Min fråga var bara vad som gällde kring det. 

Då det verkar uppstått lite missuppfattningar hur jag menade i mitt inlägg så ska jag förtydliga, trots att det är känsligt att gå in i detta och trodde inte det skulle behövas.

Jag ville ha råd på hur jag kan gå tillväga i min situation. Jag har kämpat I över ett halvårs tid med ekonomi, jobb, svår separation från en narcissist som jag har barn med då psykisk misshandel pågått i 9 år.
    Jag är jätteglad över att ha ett jobb, var i inlägget eller mina svar har jag sagt att jag inte är tacksam över det?
    Jag lever med utmattning och ångest syndrom, men kämpar ändå trots att jag egentligen inte klarar det, för att ha en inkomst för mig och mina barn.
    Med min utmattning så är det extra svårt att kämpa med ett jobb där arbetstiderna försvårar.

Jag skrev också i ett svar att jag söker andra jobb som ger mig bättre förutsättningar under tiden jag har det nuvarande. Avsluta min tjänst i hemtjänsten har jag aldrig sagt att jag ska göra.

Svaren ni ger mig är dömande som lat och otacksam, vilket är långt ifrån den jag är, jag gör allt i min makt för mina barn och min livssituation!

Hoppas ni förstår mer nu!

Kämpa på! Om du känner att du inte orkar härda ut innan du får annat jobb Är Min rekommendation att hellre gå ned något i tid för att möjliggöra både lite bättre arbetstider och att du ska orka tills du kan byta tjänst. 75% av denna tjänsten bör ju ändå vara bättre än försörjningsstöd och att orka och få ihop att jobba är bättre än att söka jobb som sjukskriven eller när du går på stöd. 
Svar på tråden Ångrar nya jobbet