Anonym (Trötter) skrev 2024-12-06 11:13:26 följande:
Han är i övrigt en väldigt fin och engagerad förälder som jag kan lita på. I övrigt har vi en tämligen jämlik uppdelning. Det känns svårt att dela upp så att det blir jämlikt med tanke på det här. Det är så svårt att värdera min insats. Oftast är ju barnen inte sjuka och oftast är det ingen akutinformation som skolan skickar ut. Men när det blir, får jag frånvaroanmäla också när jag är på konferens med övernattning. Det blir att jag aldrig kan släppa ansvaret.
Bara för att det är svårt att värdera din insats betyder inte att den ska räknas som noll och inget. Det blir alldeles för orättvist mot dig. Fundera över varför det känns mer ok än att det skulle råka bli orättvist mot honom om han skulle råka få göra för mycket.
Ta upp diskussionen och fråga honom hur han tänker. Vad tycker han är en rimlig kompensation? Prata om saken och prova er fram.
Diskutera problemet och försök hitta lösningar tillsammans istället för att bara gnälla. Beskriv sakligt och utförligt vad konsekvenserna av hans agerande är för dig. Få honom att fundera över vad konsekvensen blir för barnen och hans relation till dem.