Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mkay

Barnvagn för långt barn

Vår bebis på 9 månader börjar växa ur sittdelen på vår vagn varav jag tänkte att det kunde vara dags att köpa en sittvagn. Ryggstödslängden i vår vagn är 44 cm och rygstödet verkar i regel vara omkring 49 cm på sittvagnar, vilket jag inte riktigt blir klok på/förstår då det står att de ska kunna användas till 4 år. Hur är det möjligt? Nog att vår dotter är lite i överkant på längdkurvan men så överdrivet lång är hon inte, jag får helt enkelt inte riktigt ihop det.

Har ni haft problem med att era barn växt ur era vagnar?
    Har ni några tips på vagnar med extra långa ryggstöd som räcker länge för långa barn?

• Svar på tråden Barnvagn för långt barn
  • Jemp

Oj det låter underligt. Vad är det för vagn? Hur lång är hon egentligen?

Mina blev väl i längsta laget vid treårsåldern eller så men då åkte de väldigt sällan vagn när de var såpass gamla. Hade en brio smile och finns väl större.

• Mkay
    Jemp skrev 2024-12-04 20:23:39 följande:

Oj det låter underligt. Vad är det för vagn? Hur lång är hon egentligen?

Mina blev väl i längsta laget vid treårsåldern eller så men då åkte de väldigt sällan vagn när de var såpass gamla. Hade en brio smile och finns väl större.

Har nu fått tillfälle att mäta henne och hon är ca 73 cm lång totalt och ca 44 cm när hon sitter, så det är ju anledningen till att 44 cm ryggstöd i sittdelen börjar bli för litet. 

Är det verkligen ingen som har haft samma problem? Jag förstår verkligen ingenting. Att hon skulle växa ur barnvagnen för tidigt, och särskilt så här tidigt var inget jag ens tänkte på när vi köpte den, så tänkte aldrig över det med ryggstödslängd osv. Men 4 cm till känns ju inte som att det kommer hålla så värst mycket länge till. Eller tänker jag fel? växer de mest i ben och armar sen? Fast hela kroppen måste väl hänga med? Förstår som sagt ingenting. 

Måste verkligen ha en vagn, vet inte hur man ska kunna ta sig runt annars. Men är det lönt att köpa en ny om den inte håller så värst länge till? 

(hittar bara info om britax smile och ryggstödet i den är 48..)

• MsM84

Jag tror det är som skötbädden. Man tänker att de håller på att bli förstora när de inte får plats lika bra som innan, sen funkar det i flera år till. Barnet har inte växt ur vagnen på höjden för att huvudet sticker upp över kanten på ryggstödet. Först när det börjar bli svårt att få plats med suffletten/luta ryggen bakåt börjar det bli ett problem. Vid 2-3 års ålder börjar en del sittvagnar kännas trånga upplever jag. T ex babyjogger har en del vagnar som är större och funkar längre.

• Räkan77

Jag har haft stora barn och en av dem sov flera timmar i vagnen på helgerna tills han var tre år. Det var kanske lite trångt men han var helnöjd.

Vi hade en sittvagn som gick att fälla ned ryggstödet helt. Det här var för 15 år sen och då var barnvagnarna mycket rakare och kanske rymligare? Det är kanske svårare nu när många vagnar är mer skålformade. 

• Anonym (Longhi)

Vi hade samma problem. De vagnar som funkade (hade något längre ryggstöd) var Britax B-motion plus 4 och Mountain Buggy Urban jungle. Vet inte om de säljs nya längre men begagnade lär ju att gå att få tag på. 

• Jemp
    Mkay skrev 2024-12-06 09:14:45 följande:

Har nu fått tillfälle att mäta henne och hon är ca 73 cm lång totalt och ca 44 cm när hon sitter, så det är ju anledningen till att 44 cm ryggstöd i sittdelen börjar bli för litet. 

Är det verkligen ingen som har haft samma problem? Jag förstår verkligen ingenting. Att hon skulle växa ur barnvagnen för tidigt, och särskilt så här tidigt var inget jag ens tänkte på när vi köpte den, så tänkte aldrig över det med ryggstödslängd osv. Men 4 cm till känns ju inte som att det kommer hålla så värst mycket länge till. Eller tänker jag fel? växer de mest i ben och armar sen? Fast hela kroppen måste väl hänga med? Förstår som sagt ingenting. 

Måste verkligen ha en vagn, vet inte hur man ska kunna ta sig runt annars. Men är det lönt att köpa en ny om den inte håller så värst länge till? 

(hittar bara info om britax smile och ryggstödet i den är 48..)

Jag har aldrig mätt överkroppen på mina, men de växer ju definitivt långsammare kommande år! Hade lite liknande funderingar kring vikt i bilbarnstol minns jag. 

Tänker att MsM84 har bra poänger.

• Mkay

Tack så mycket för alla svar och tips! det låter rimligt att hur mycket de växer minska med tiden, lite som det är med vikten. 

jag har kollat upp alla barnvagnar/märken ni tipsat om och har kommit fram till följande (enkelt uppradat för andra som är i samma sits): 

De med längst ryggstöd på 53 cm är bland annat Babyjogger city elite och Easywalker Mosey. Första är trehjulig och andra fyrhjulig med större utrymme i korgen under sittdelen samt vändbar varav vi siktar in oss på att få tag på just Easywalker Mosey. 

Även City mini GT2.1 och Britax B-motion plus 4 är stora (50 cm) och mountain buggy Urban jungle verkar stor men har inte kunnat hitta exakt storlek. 

Svar på tråden Barnvagn för långt barn