• Anonym (Tess)

15-årig dotter kallar mig psykhora

Ännu ett bråk med dottern ang pengar och Epakort hon vill ha. Hon har fått en bra deal där hon står för halva kostnaden och jag resten, hon fick ett tio dagars jobb som skulle täcka det men som hon skippade de sista dagarna så hela ersättningen uteblev - villkoret för jobbet var att det skulle fullföljas. Ikväll blev det diskussion och hon spårade ur helt och kan inte se det egna ansvaret alls, ett beteende som snarare förstärker min känsla av omognad och brist på ansvar. Andra gången hon spårar ur på kort tid med ord som hora, psykkärring och allt möjligt, tycker hon är för stor för att hålla på så även om det finns en diagnos bakom. Har socanmält henne flera gånger utan någon bra insats. Ville mest haspla ur mig, i slutändan känner man sig trots allt som sämsta föräldern.

• Svar på tråden 15-årig dotter kallar mig psykhora
  • Anonym (e)

En tonåring med onämnd diagnos som påverkar som du socanmäler konstant? va?

• Anonym (Tess)
    Anonym (e) skrev 2024-12-04 21:08:56 följande:

En tonåring med onämnd diagnos som påverkar som du socanmäler konstant? va?

Hon har en diagnos hon inte får hjälp för, så ja. Jag anmäler oro för henne. Och mig.
  • Anonym (Kämpa på)

Om det finns en diagnos är det ju inte så mycket som går att göra. Tar hon sin medicin. Kan trösta dig med att miljön hemma har knappt någon betydelse alls på hur ens barn och blir som vuxna. Studier visar att cirka 5 procent på hur man blir som människa påverkas av miljöarvet från föräldrarna. Så rent uppfostringsmässigt kan man nästan inte vara en dålig förälder (eller der har i alla fall knappt någon betydelse hur man är som förälder). Det genetiska arvet är ju dock som det är ?

• Anonym (e)

Så du har en tonåring med diagnos som påverkar detta, som inte mår bra och du tycker att hon är för stor för dessa tillmälen? Det må vara fel att säga dom men ärligt talat en tonåring som inte mår bra kommer inte agera enligt vad hon ska så... trist men det är ett uttryck på måendet och med största sannolikhet inte vad hon eg tycker.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Kämpa på) skrev 2024-12-04 21:12:18 följande:

Om det finns en diagnos är det ju inte så mycket som går att göra. Tar hon sin medicin. Kan trösta dig med att miljön hemma har knappt någon betydelse alls på hur ens barn och blir som vuxna. Studier visar att cirka 5 procent på hur man blir som människa påverkas av miljöarvet från föräldrarna. Så rent uppfostringsmässigt kan man nästan inte vara en dålig förälder (eller der har i alla fall knappt någon betydelse hur man är som förälder). Det genetiska arvet är ju dock som det är ?

Tack. Jo jag vet det, hennes pappa har förmodad autism och därför klarar hon inte av att bo med honom, de är motsatser och jag får dra lasset i princip själv. Barnet har syskon utan diagnoser utan några problem alls så arvet kan verkligen falla olika. Men tungt är det ändå emellanåt, förmodligen mest för henne, och det bär emot att tugga i sig psykiska utmaningar i sitt eget hem av en ung kvinna helt enkelt. 
  • Anonym (Tess)
    Anonym (e) skrev 2024-12-04 21:14:00 följande:

Så du har en tonåring med diagnos som påverkar detta, som inte mår bra och du tycker att hon är för stor för dessa tillmälen? Det må vara fel att säga dom men ärligt talat en tonåring som inte mår bra kommer inte agera enligt vad hon ska så... trist men det är ett uttryck på måendet och med största sannolikhet inte vad hon eg tycker.

Det är jag medveten om och självklart tar jag inte ordagrant åt mig, men klart jag funderar vad som pågår i hennes resonemang och världsbild. Även om man har diagnos och även om man är tonåring är det inte acceptabelt att bli kallad för allt möjligt, även om det är precis vad hon gör.
  • Anonym (B)

Och jag hoppas att du nu inte kommer att betala någon Epa alls för henne, eller?

• Aniiee

Har ni kontakt med habiliteringen?

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (e)
    Anonym (Tess) skrev 2024-12-04 21:18:35 följande:
    Det är jag medveten om och självklart tar jag inte ordagrant åt mig, men klart jag funderar vad som pågår i hennes resonemang och världsbild. Även om man har diagnos och även om man är tonåring är det inte acceptabelt att bli kallad för allt möjligt, även om det är precis vad hon gör.
    Om den påverkar en impulskontroll som knappt är utvecklad för tonåringar är det inte alls konstigt, det ska markeras som inte ok men... det är inte konstigt
  • Anonym (inte så lämpligt)

Jag tänker att om hon har så svåra problem med impulskontroll (som jag gissar är en del av diagnosen) så är det nog inte så lämpligt att hon tar epa-körkort och kör runt i en bil redan som 15-åring. 

Nej, jag vet. Det är rent formellt en traktor, men när/om den körs snabbare än de lagstadgade 30 kilometer i timmen förvandlas den till en bil - och ungdomen som kör gör sig skyldig till olovlig körning. Och tro mig, det gör kidsen hela, hela tiden! 

Och även barn utan diagnoser har svårt att ta ansvaret att framföra ett fordon redan som 15-åringar. De flesta ändrar alltså inställningarna så den så kallade traktorn förvandlas till en bil (det vill säga manipulerar sig förbi spärren som gör att man bara kan köra i 30 kilometer i timmen). Tror du mig inte, så kan du fråga polisen eller googla lite. Det är en väldigt enkel sak att göra. 

• Anonym (Tess)
    Anonym (inte så lämpligt) skrev 2024-12-04 21:43:45 följande:

Jag tänker att om hon har så svåra problem med impulskontroll (som jag gissar är en del av diagnosen) så är det nog inte så lämpligt att hon tar epa-körkort och kör runt i en bil redan som 15-åring. 

Nej, jag vet. Det är rent formellt en traktor, men när/om den körs snabbare än de lagstadgade 30 kilometer i timmen förvandlas den till en bil - och ungdomen som kör gör sig skyldig till olovlig körning. Och tro mig, det gör kidsen hela, hela tiden! 

Och även barn utan diagnoser har svårt att ta ansvaret att framföra ett fordon redan som 15-åringar. De flesta ändrar alltså inställningarna så den så kallade traktorn förvandlas till en bil (det vill säga manipulerar sig förbi spärren som gör att man bara kan köra i 30 kilometer i timmen). Tror du mig inte, så kan du fråga polisen eller googla lite. Det är en väldigt enkel sak att göra. 

Håller med, dessutom har jag skadeståndsansvar för henne tills hon är myndig så jag är inte alls särskilt sugen på att stå för det. En sak vore om hon visade ansvar, mognad och skippade den kränkande attityden till att börja med. 
Svar på tråden 15-årig dotter kallar mig psykhora