Inlägg från: Anonym (SläktDNA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SläktDNA)

Han vägrar prata med oss

Vad menar du med "matchsr" mot någon annan?

Gör man tester mitt ex FamilytreeDNA (FTDNA), MyHeritage, Ancestry så är de pålitliga. 

MEN givetvis finns det saker att fundera på.

Det första är hur stor träff är den nya utpekade pappan? Även vilket företag har ni testat mot? 

Har pappan och du testat er? Annars kan det ju givetvis komma en annan man högst på listan. Man matchar ju mot alla som testat som delar DNA med en. 

Har pappan en okänd (tvilling-)bror? 

Var är ni uppvuxna? På små orter blir genpoolen liten,  även större områden som Norrland och Finland har detta problem. Är genpoolen liten ser träffarna stora ut. Min pappa har träffar som står på kusinnivå (tvåmänning) men som är motsvarande fyr-, fem-, och sexmänningar på grund av att de är släkt på många olika sätt (mitt släktforskningsprogram i datorn kan räkna ut släktskap.). 

En del sådana träffar är vi släkt på mellan 30-70 olika sätt som jag hittat hittills. 

Skulle det vara riktigt knas med testet så gå med i DNA-gruppperna på Facebook och rådfråga eller kontakta exempelvis Peter Sjölund eller Fredrik Mejster och fråga hur ni ska gå vidare om du är 100% säker på din sak att pappan är pappan. 

• Anonym (SläktDNA)
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-06 14:23:12 följande:
    Vad är det du vill veta? Jag har inte så mycket mer att berätta än alla mindre vackra ord han kallade mig, resten är bara ett kaos.
    1) vilket företag har dottern testat hos
    2) är du och pappan testade?
    3) vad är matchningen på dottern och den som dna-företaget föreslår (cM eller antal procent eller gemensamma segment exempelvis)
  • Anonym (SläktDNA)
    Anonym (Rebecca) skrev 2024-12-10 19:04:35 följande:
     Känns ju som ren idioti att lita på det där, och inte dubbelkolla. Känns ju lite sådär att han droppar barnet direkt och vägrar ens försöka ta reda på vad som hänt.
    Nu är ju släktforskartesterna faktiskt på riktigt och tillförlitliga till 100%. MEN det kan hända upptäcker saker som är både vanliga och ovanliga ex okända syskon (pappan skulle rent tekniskt ha en enäggstvilling inte vet om), att man är chimär och har 2 DNA uppsättningar osv. 

Tack vare släktforskings-DNA löstes exempelvis dubbelmorden i Linköping. 

TS har fortfarande inte svarat på om
    1) pappan gjort testet 
    2) vilket företag testet ör gjort hos
    3 hur stora träffarna är. 

Så länge inte TS skriver något om det så kan ingen egentligen yttra sig om rätt eller fel eftersom vi inte vet mer än det TS skrivit hittills. 
Svar på tråden Han vägrar prata med oss