• Anonym (esthercutebutterfly)

Vad gillar ni namnen?

Efter mycket brainstorming så kan jag presentera Nitzan (till pojke) och Susanna (till flicka) och undrar vad ni tycker samt associerar namnen med? 🥰

• Svar på tråden Vad gillar ni namnen?
  • Anonym (Susanne)

Jag heter Susanne vilket nästan är som Susanna och jag har aldrig riktigt gillat mitt namn. Men man ska välja det man själv gillar och inte gå efter vad andra tycker. 

• Anonym (A)

Susanna är fint, Nitzan har jag aldrig hört men det låter hemskt! 

Aliona skrev 2024-12-06 20:34:46 följande:
    David är jättefint, det är kopplat till er kulturella bakgrund men inte på ett uppenbart sätt, det är gångbart i hela världen och det är dessutom ovanligt bland dagens förskolebarn. 
    Absolut. Har också fått uppfattningen om att det är ovanligt bland förskolebarn idag. De David jag vet är alla i medelåldern nu. 
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-06 20:55:54 följande:
    Channa kanske? 
    Jättebra förslag, älskar Channa! 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-06 20:28:18 följande:

Jodå jag tål ärliga åsikter. 
    I förskolan tror jag inte att någon kommer undra om förnamnet men snarare efternamnet i så fall men det är som det är. Därför menar jag att det inte spelar så stor roll med att just förnamnet måste passa in med kulturen. Även om barnet får ett svenskt namn så hade det blivit typ Niklas Rabinowitz (vi heter inte det i efternamn men  är i samma stil) och det blir kanske lite konstig med kontrasterna. Josef och David är också bra namn som vi haft i åtanke, även Tomer (pojke) och Sapir (flicka) samt flera andra. Ingen lätt uppgift ☺️

David är ett jättefint namn.

Anna är ett fint klassiskt namn
  • Xenia

Anna må vara klassiskt men är supervanligt. Hellre då Hanna men även det är mycket vanligt. Anya skulle passa bättre med ett ryskklingande efternamn och är mjukare än Anna och Hanna. Men Hanna och Channa är mer hebreiska.

Men Susanna är bra nog, ni behöver egentligen inte fler förslag. Tyst

• Embla twopointoh

Bägge två är fina namn, men Nitzan kommer hela sitt liv få höra "Va?" när han (fast visst är det könsneutralt i modern hebreiska?) säger vad han heter, bli ombedd att stava det, få det felstavat, och folk kommer att glömma vad han hette (om ni bor i Sverige?). Det är ofta så det blir med namn som är ovanliga eller inte förekommer alls i en kultur. Vill ni ha ett pojknamn som är hebreiskt, men ändå är lite mer "svenskt", skulle jag föreslå till exempel:

Efraim
    Jonah
    Amos
    Dan
    Ezra
    Noah
    Levi
    Reuben
    Eli
    Gideon

Dessa namn förekommer i den svenska namnfloran (och/eller i den engelskspråkiga, men då vi är så amerikaniserade så känner folk ofta till namn därifrån också), vissa är vanligare än andra.

Men det är såklart inget måste att namnet ska passa in i den svenska kulturen. Det är en smaksak om man vill namnge sitt barn till något som sticker ut eller som passar in, det finns för- och nackdelar med bägge valen.

Embla twopointoh skrev 2024-12-07 00:07:37 följande:

Bägge två är fina namn, men Nitzan kommer hela sitt liv få höra "Va?" när han (fast visst är det könsneutralt i modern hebreiska?) säger vad han heter, bli ombedd att stava det, få det felstavat, och folk kommer att glömma vad han hette (om ni bor i Sverige?). Det är ofta så det blir med namn som är ovanliga eller inte förekommer alls i en kultur. Vill ni ha ett pojknamn som är hebreiskt, men ändå är lite mer "svenskt", skulle jag föreslå till exempel:

Efraim
    Jonah
    Amos
    Dan
    Ezra
    Noah
    Levi
    Reuben
    Eli
    Gideon

Dessa namn förekommer i den svenska namnfloran (och/eller i den engelskspråkiga, men då vi är så amerikaniserade så känner folk ofta till namn därifrån också), vissa är vanligare än andra.

Men det är såklart inget måste att namnet ska passa in i den svenska kulturen. Det är en smaksak om man vill namnge sitt barn till något som sticker ut eller som passar in, det finns för- och nackdelar med bägge valen.

Det du säger om att hela sitt liv få höra ?va?? är absolut tänkvärt. Vi bor i Sverige och ibland glömmer jag nästan bort att många inte känner till vissa hebreiska namn. Jag gillar dina namnförslag och känner väl till dem, har dock aldrig trott att Ezra, Amos och Levi var välbekanta i svensk språkflora(?) men förekommer mycket i både usa och i Israel, även Asher har varit populärt innan iallafall. 
  • Xenia

Förut var man tvungen att kunna räkna upp Jakobs 12 söner i skolan. Men nuförtiden är det bara vissa av namnen som används, som Ruben, Simon, Josef och Benjamin. Levi finns med i mina anor. Lewi Pethrus var känd förr men knappast bland dagens unga, de känner kanske bara till Levis jeans.

Isak är ett namn som fanns bland mina förfäder och det har ju blivit populärt igen.

Andra populära bibliska namn är ju Adam, Aron, Daniel, Elias/Elia, Jonathan, Samuel och Tobias.

• Embla twopointoh
    Anonym (esthercutebutterfly) skrev 2024-12-07 00:29:20 följande:
    Det du säger om att hela sitt liv få höra ?va?? är absolut tänkvärt. Vi bor i Sverige och ibland glömmer jag nästan bort att många inte känner till vissa hebreiska namn. Jag gillar dina namnförslag och känner väl till dem, har dock aldrig trott att Ezra, Amos och Levi var välbekanta i svensk språkflora(?) men förekommer mycket i både usa och i Israel, även Asher har varit populärt innan iallafall. 
    Jag har en vän som heter ett (i Sverige) ovanligt namn, och hon är hjärtligt trött på att alltid på upprepa och bokstavera både sitt för- och efternamn. Hennes barn har enkla, vanliga namn som har en etablerad stavning. Å andra sidan kan de som har alltför vanliga namn tröttna på att alltid få kallas "Anna B", och önskar att de hetat något ovanligare.

Amos och Levi är inte supervanligt i Sverige, men de förekommer både nu och i tidigare generationer. Ezra (eller Esra med svensk stavning) är kanske inte etablerat här, men som jag skrev så är svenskar så angliserade att vi får till oss många namn därifrån via filmer, kändisar och liknande, så jag tror att i alla fall vissa svenskar kan känna igen det namnet (och andra liknande). Hebreiska namn som inte används varken i den svenska eller i den engelska namnfloran är nog knepigare för svenskar.

Jag googlade hur många personer som heter de namn jag föreslog, antalet inom parentes:

Efraim (620)
    Jonah/Jona (609/530)
    Amos (385)
    Dan (22589)
    Ezra (293) Esra (542, fast jag tror detta namn är ett arabiskt kvinnonamn också)
    Noah/Noa (14863/2257)
    Levi (4014)
    Reuben/Ruben (205/5202)
    Eli (1565)
    Gideon (1054)

Jag har också hebreiska namn på mina barn, och vi valde sådana som var etablerade på svenska och/eller engelska (min man har sitt ursprung i USA) och med den engelska stavningsvarianten.
Svar på tråden Vad gillar ni namnen?