• Anonym (A)

Hur ska jag motivera mig att gå ner i vikt? Hypotyreos

Det är så otroligt svårt för mig att gå ner i vikt. Jag behöver inga inlägg om att räkna kalorier och träna för tro mig, jag har provat allt. 

I somras provade jag även strikt vlcd i sex veckor och det borde vara fysiskt omöjligt att inte går ner i vikt men jag gick bara ner marginellt. 

För att jag ska gå ner några få kilo behöver jag äta väldigt kalorisnålt och träna flera gånger i veckan. Det går så otroligt långsamt att jag blir galen. 

Jag har alltid varit smal, på gränsen till mager, men sedan min sköldkörtel började krångla och mitt TSH steg successivt så har jag gått upp i vikt. 

Jag har lyckats gå ner några kilo men hållit mig runt samma övervikt på cirka 20 kilo. 

En normal person går ner om personen drar ner på onyttig mat och börjar träna, vissa bara genom promenader. 

Det gör ingen skillnad för mig. Jag måste gå till extremer och när jag blir stressad eller mår dåligt så kommer jag av mig. Jag är medelålders, ensamstående med ett krävande heltidsjobb så jag orkar inte hålla på så. 

Jag äter inte fet och onyttig mat. Det gillar jag inte ens utan jag äter nyttigt och unnar mig något gott på helgen. Trots att jag äter som man ska (jag har läst typ allt om näringslära) står vågen still. 

Jag mår så dåligt av det här. Jag kan inte ha de kläder jag vill (måste alltid täcka mig med långa koftor etc). Jag skulle vilja träffa någon men inte en chans att jag dejtar någon med den här övervikten. 

Åren går och jag börjar ge upp. Jag tar Levaxin och dosen har höjts genom åren. Jag har försökt med att utesluta mat som man inte ska äta med hypotereos utan resultat. 

Om du inte vet vad hypotereos är behöver du inte svara. 

Jah vill gärna ha råd från personer som vet vad det är eller har det själva och har lyckats gå ner i vikt. Det är så svårt att motivera sig när inget händer. 

• Svar på tråden Hur ska jag motivera mig att gå ner i vikt? Hypotyreos
  • Core

Jag skulle säga att du verkar gå in för hårt, det håller inte i längden. För vissa tar det månader och upp mot ett halvår innan ämnesomsättningen och kroppen anpassar sig, sex veckor är ingenting.

Ät vanligt men mindre portioner.

Väg dig inte, räkna då hellre kalorier och håll dig strikt till det

Ha rimliga rörlighetsmål, som 10.000 steg om dagen och tre enkla gympass i veckan.

Unna dig, ta en dag i veckan där du får äta det du är svag för, men utan att överäta.

problemet för väldigt många är bristande kontinuitet och långsiktig förändring, du ska bygga ett anpassat liv, inte detta inför en tävling. Vad gäller motivationen brukar det ena ge det tredje, osv. Får du struktur på träningen så brukar man även automatiskt sköta resten, på sikt! Alltså ett första mål kanske egentligen bara ska vara rörlighet och träning, skit fullständigt i att anpassa kosten till att börja med. Efter ett halvår när det är en självklar del av din vardag, kommer du av dig själv börja tänka efter och göra de rätta valen. Motivation kommer du väldigt kort på, det är diciplin du ska ha! Motivation är det som får folk att träna efter nyår, och när motivationen försvinner släpper man det. 

Och mät inte resultat det första halvåret, väg dig inte, granska inte spegelbilden, utan jobba in inställningen att träna gör du får att få bättre förutsättningar för hjärta och kärl, och för att frisläppa endorfiner och må bra. Ibland är tydliga mål våra största fiender 

• Anonym (A)
    Core skrev 2024-12-07 14:13:24 följande:

Jag skulle säga att du verkar gå in för hårt, det håller inte i längden. För vissa tar det månader och upp mot ett halvår innan ämnesomsättningen och kroppen anpassar sig, sex veckor är ingenting.

Ät vanligt men mindre portioner.

Väg dig inte, räkna då hellre kalorier och håll dig strikt till det

Ha rimliga rörlighetsmål, som 10.000 steg om dagen och tre enkla gympass i veckan.

Unna dig, ta en dag i veckan där du får äta det du är svag för, men utan att överäta.

problemet för väldigt många är bristande kontinuitet och långsiktig förändring, du ska bygga ett anpassat liv, inte detta inför en tävling. Vad gäller motivationen brukar det ena ge det tredje, osv. Får du struktur på träningen så brukar man även automatiskt sköta resten, på sikt! Alltså ett första mål kanske egentligen bara ska vara rörlighet och träning, skit fullständigt i att anpassa kosten till att börja med. Efter ett halvår när det är en självklar del av din vardag, kommer du av dig själv börja tänka efter och göra de rätta valen. Motivation kommer du väldigt kort på, det är diciplin du ska ha! Motivation är det som får folk att träna efter nyår, och när motivationen försvinner släpper man det. 

Och mät inte resultat det första halvåret, väg dig inte, granska inte spegelbilden, utan jobba in inställningen att träna gör du får att få bättre förutsättningar för hjärta och kärl, och för att frisläppa endorfiner och må bra. Ibland är tydliga mål våra största fiender 

Ok, så du vet alltså inte vad hypotyreos är. 

Jag skrev att jag testade vlcd (pulverdiet) i sex veckor, inte att det var mitt enda försök att gå ner i vikt, Det var i ren desperation efter att ha provat det du beskriver. 

Jag vet allt det och tro mig, jag har försökt under långa perioder. 

Personer som inte vet vad hypotyreos är kommer att ge vanliga kost och träningsråd precis som du eftersom de tror att man inte har försökt tillräckligt mycket eller ljuger om att ha gjort det. 

Om det var så enkelt skulle jag ha gått ner för länge sedan. Ett inlägg som ditt får mig bara att må sämre eftersom jag har tänkt exakt så själv. 

Det är mig det är fel på, jag försöker inte tillräckligt mycket, men det är inte så. Jag sitter inte på arslet och trycker i mig onyttigheter, det har jag aldrig gjort och ändå går jag inte ner i vikt. 

Det var så min hypotyreos upptäcktes. Jag mådde skit, hade B12-brist och gick stadigt upp i vikt utan att ändra livsstil från att ha vägt runt 52 kilo på 167 cm. 

• Anonym (Em)

Jag har också hypotyreos och för mig funkar lågkolhydratkost och periodisk fasta. Äter i huvudsak lunch och middag och skippar frukost och mellanmål. 

• Anonym (A)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-07 14:41:22 följande:

Jag har också hypotyreos och för mig funkar lågkolhydratkost och periodisk fasta. Äter i huvudsak lunch och middag och skippar frukost och mellanmål. 

Ok, det fungerar tyvärr inte för mig, har provat i längre perioder. Jag gå ner marginellt, inte mer än så. 

Jag har även testat tvärtom. Jag har ätit frukost och lunch men skippat middagen. Återigen, marginellt resultat. 

• Anonym (Mia)

Jag har hypotyreos och hade gått upp nästan 20 kg innan jag fick min diagnos (mitt eget fel - jag vill aldrig klaga). Levaxin, som jag fick 2019, tog hand om nästan 10 kg på 3-6 månader men resten hängde kvar. Min läkare rekommenderade portfoliodieten och jag har följt den sedan 2021. Han rekommenderade också 150 minuter träning i veckan, vilket jag redan gjorde med ganska god marginal.

Jag har gått ner ytterligare 8 kg genom att bara följa den dieten och den må vara lite krånglig och det tar ett tag att vänja sig vid och lära sig, men det är en livsstil och jag går inte hungrig eller späker mig på något vis. 

• Anonym (Em)
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 14:47:00 följande:

Ok, det fungerar tyvärr inte för mig, har provat i längre perioder. Jag gå ner marginellt, inte mer än så. 

Jag har även testat tvärtom. Jag har ätit frukost och lunch men skippat middagen. Återigen, marginellt resultat. 

Det kan ta flera månader innan kroppen har ställt om sig helt så det gäller att ha tålamod.
  • Anonym (Jinx)
    Anonym (Em) skrev 2024-12-07 14:41:22 följande:

Jag tänkte skriva exat samma. Har hypotyreos och det enda som funkar för mig är max 100 kolhydrater per dag och periodisk fasta, inklusove en 24-timmars varannan vecka.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Jinx) skrev 2024-12-07 15:25:19 följande:
    Jag tänkte skriva exat samma. Har hypotyreos och det enda som funkar för mig är max 100 kolhydrater per dag och periodisk fasta, inklusove en 24-timmars varannan vecka.
    Kan tänka mig att längre fastor är effektivt! Jag kan tyvärr inte göra det pga mediciner. Men öter efter hunger och vissa dagar blir det bara ett mål
  • Core
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 14:32:47 följande:

Ok, så du vet alltså inte vad hypotyreos är. 

Jag skrev att jag testade vlcd (pulverdiet) i sex veckor, inte att det var mitt enda försök att gå ner i vikt, Det var i ren desperation efter att ha provat det du beskriver. 

Jag vet allt det och tro mig, jag har försökt under långa perioder. 

Personer som inte vet vad hypotyreos är kommer att ge vanliga kost och träningsråd precis som du eftersom de tror att man inte har försökt tillräckligt mycket eller ljuger om att ha gjort det. 

Om det var så enkelt skulle jag ha gått ner för länge sedan. Ett inlägg som ditt får mig bara att må sämre eftersom jag har tänkt exakt så själv. 

Det är mig det är fel på, jag försöker inte tillräckligt mycket, men det är inte så. Jag sitter inte på arslet och trycker i mig onyttigheter, det har jag aldrig gjort och ändå går jag inte ner i vikt. 

Det var så min hypotyreos upptäcktes. Jag mådde skit, hade B12-brist och gick stadigt upp i vikt utan att ändra livsstil från att ha vägt runt 52 kilo på 167 cm. 

Fullt medveten om vad det är, har flera i den när familjen som har det. Funkar för de jag vet, det handla om för kortsiktigt tänk.

Det är fortfarande kalorier in, kalorier ut även om du har mindre grundförbränning och längre perspektiv  
Svar på tråden Hur ska jag motivera mig att gå ner i vikt? Hypotyreos