• Anonym (FRW)

Hund och kattslagsmål

Folk kallar kattfolk för galna men vissa hundmänniskor är fan ta mig sjuka i huvudet.

Grannkärringen har en liten hund som hon släpper ut på lös fot, den kissar och bajsar lika mycket på hennes tomt som den gör inne hos oss. Jag stör mig men har hållit käft för grannsämjans skull.

Vår familj har en innekatt, av en olyckshändelse där dörren inte stängdes så smet vår katt ut. Stannade dock ca fem meter bort så ingen skada skedd så. Dock fick grannens hund syn på vår katt och sprang rakt in på vår tomt och flög på henne. Jag skrek, grannen skrek. Fick tag på katten och tog in henne i säkerhet.

Nu precis skickar grannen bilder på hundens sårade nos till min man där dom är på väg till djursjukhus. Kräver att jag ska stå för kostnaden, detta provocerar mig för oavsett vad så var det grannens hund som attackerade vår katt på vår tomt och inte tvärtom.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hund och kattslagsmål
  • Anonym (FRW)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-12-07 22:34:34 följande:

Varför har ni släppt in deras hund hos er om jag får fråga? Vi har både hundar och katter och de funkar jättebra ihop så det är inte alltid så att hundar och katter ogillar varann. Sen får de ju skylla sig själva om de släpper ut en hund utan koppel. 

Har inte släppt in utan den kutar runt lite överallt i grannskapet. Borde klagat men har låtit det vara. Vår katt har inga problem med lugna hundar men hunden flög på henne så då uppstod det en fight i några sekunder. Känner mer att grannen borde skämmas men nejdå, kräver att vi ska swisha pengar för hundens omplåstring.
  • Anonym (FRW)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-07 22:41:18 följande:

Klart ni inte ska betala veterinärkostnaderna. Det får hundägarna göra själv.

Har skrivit det nu men galningen påstår att vi har brustit i ansvar genom att ha släppt ut vår katt på lös fot. Hunden provoceras tydligen extra mycket över vår katt eftersom den har blå ögon?????

Det här är en galning som jag inte orkar med!
  • Anonym (FRW)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-07 22:39:10 följande:

Deras ansvar om dom släpper ut hunden okopplad

Jag tycker det är en självklarhet att ansvaret ligger där men kommer säkert bli en massa efterspel över det här. 
  • Anonym (FRW)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-12-07 22:50:18 följande:
    Såg du att hunden flög på eran katt? Isåfall ska ni inte betala en krona. De har väl en djurförsäkring? 
    Allt gick snabbt, vår katt kommer hade kommit in självmant annars. Ingen aning, kanske hon inte har med tanke på att hon vill ha pengar av oss.
  • Anonym (FRW)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2024-12-07 22:50:30 följande:

Min första reaktion var att det är hundägarens fel. 
    Men sen började jag undra hur en liten hund lyckas komma nära en katt så att det uppstod slagsmål? Vad hände med katten? 

Har den levt i lägenhet hela livet så att den frös av förvåning över hur högt det var till tak ute i det fria? 

Hunden borde heller aldrig lyckats få tag i katten med tanke på hur rörlig och bra klättrare dom är samt hoppar atletiskt. Om det inte är en jättegammal katt då?

Sen undrar jag varför ni inte har skaffat ett enkelt litet galler innanför dörren så att ni kan se till att hunden överhuvudtaget inte kommer in till er. Men det låter som att ni har låtit hunden få vara där likt ett andra hem?

Ni har alltså accepterat det och hunden är van att komma hem till er.

Så då skjuts ju ansvaret om inte tidigare så iallafall nu på er ytterliggare.

Tycker det var löjligt av hundägaren att skicka bild och helt från vettet om hen kräver att du ska stå för kostnaden.

Och självklart ska ägaren stå för kostnaderna i det här fallet trots tidigare frågetecken. Skamlöst att den kräver att ni ska stå för kostnaderna.

Med detta betyder det inte att ni har rätt att börja blaema grannen tillbaka då ni har era egna frågetecken att reda ut?

Vår katt är inte gammal men det är en raskatt av lugnare sort. Får vara ute i kattgård eller i koppel men den är inte lämpad att gå på fri fot. Dock är hon van med hundar som respekterar hennes space. Grannens hund är av en mindre ras men större än vår katt och den flög rakt på. Det tyckte jag var riktigt läskigt och allt hände så snabbt.

Vi har staket och buskar men den kommer in ändå. Vår tomt är för stor så hur vi än gör så kan vi inte undvika det.  Har tidigare sett en viss charm med det men efter detta så aldrig mer, känns däremot väldigt jobbigt att bo så nära människor som vill starta såna här konflikter.
Svar på tråden Hund och kattslagsmål