• Anonym (Undrande)

Flyktingar från Syrien...

Nu när regimen fallit och många som flytt till Sverige (och andra länder) firar på gatorna.. Borde folk vända hem och hjälpa till att bygga upp landet igen?

Hur tror du att det kommer gå för Syrien framöver?

• Svar på tråden Flyktingar från Syrien...
  • Tecum

Jag tycker att de som firar framstår som naiva. Klart att de gillar att en mördare som Assad kastas ut. Men risken är uppenbar att Syrien blir ett nytt Afghanistan där fundamentalister tar makten. Troligen blir det konflikter inom de olika IS-grupperna och det är inte givet att de mer moderata segrar.

Men om det mot förmodan blir ett någorlunda fritt samhälle borde en del flyktingar åka tillbaka och bygga upp landet. Där finns mycket att göra och stora möjligheter att tjäna pengar.

• Anonym (N)

En sak är att fira att Assar är borta. Det är fullt förståelig. Frågan är vad som kommer efteråt. Blir det en demokratiskt vald regim eller blir det så att Talibaner eller IS 2.0 tar över? Om det senare inträffar blir inget bättre, bara annorlunda.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (N) skrev 2024-12-08 20:58:13 följande:

En sak är att fira att Assar är borta. Det är fullt förståelig. Frågan är vad som kommer efteråt. Blir det en demokratiskt vald regim eller blir det så att Talibaner eller IS 2.0 tar över? Om det senare inträffar blir inget bättre, bara annorlunda.

Alltså, jag tror inte man ska lura sig och tro att det blir nåt västerländskt styre och lagar där nere utan dom gillar muslimska seder och bruk liksom många av dom som flytt därifrån. Landet består av olika folk och vissa av dom har tidigare blivit förtryckta (och fängslade eller mördade). Sen får vi se vilka som ev förtrycker vilka framöver. Kvinnor lär dock som vanligt vara lite lägre stående varelser med andra regler än männen men den synen kör muslimer ofta med när dom flyttat till andra länder ändå och det accepteras av många muslimska kvinnor.
  • Anonym (N)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-08 21:07:19 följande:
    Alltså, jag tror inte man ska lura sig och tro att det blir nåt västerländskt styre och lagar där nere utan dom gillar muslimska seder och bruk liksom många av dom som flytt därifrån. Landet består av olika folk och vissa av dom har tidigare blivit förtryckta (och fängslade eller mördade). Sen får vi se vilka som ev förtrycker vilka framöver. Kvinnor lär dock som vanligt vara lite lägre stående varelser med andra regler än männen men den synen kör muslimer ofta med när dom flyttat till andra länder ändå och det accepteras av många muslimska kvinnor.
    Det är en sjujäkla skillnad mellan Turkiet, Irak, Afghanistan, Iran, Libanon, Jordanien och Egypten tex. Muslimska seder och bruk är en sak. Regimer en annan. Men antar att du inte är vidare påläst.
  • Anonym (GapigArab)

Visst kan de fira, men vem vet vad som kommer istället.
    Kommer aldrig bli ett land med lugn och ro samt ordning och reda, men man kan ju hoppas på att det blir bättre än det som varit.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (N) skrev 2024-12-08 21:12:15 följande:
    Det är en sjujäkla skillnad mellan Turkiet, Irak, Afghanistan, Iran, Libanon, Jordanien och Egypten tex. Muslimska seder och bruk är en sak. Regimer en annan. Men antar att du inte är vidare påläst.
    Du fattar vilka det är som störtat regimen hoppas jag...
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-08 21:17:44 följande:
    Ja skulle Al-Quaida ta makten fattar du väl själv att inga kan flytta tillbaka. Det skulle leda till samma flyktförsök som i Afghanistan när talibanerna tog över. Så ha inte för höga förhoppningar.
  • Anonym (Nja)

En ny regim får man inte på plats i en handvändning. Det där med att flytta hem lär inte vara aktuellt på minst ett år men antagligen flera.

• Anonym (Linnea)

Borde vet jag inte men många Syrier vill flytta hem. De har väntat på detta och har hört från andra araber att några redan börjat packa. Vet inte om detta gällt just svenska syrier men vet att många svenska syrier vill återvända.

• Anonym (N)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-08 21:17:44 följande:
    Det är inte bara en grupp även om det främst är vissa jihadister. Men även kurdiska rebellatyrkor(främst SDF) ock ett par mer moderata islamistiska motståndsgrupper deltar och alla har gått samman mot Assad.
Svar på tråden Flyktingar från Syrien...