Inlägg från: Anonym (Proppen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Proppen)

Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?

Igår upptäcktes en rejäl vaxpropp hos vårt barn i samband med BVC-besök. Vi fick tid på VC redan imorgon bitti, men jag förstod det som att de eventuellt inte kommer att göra något åt den imorgon, utan remittera vidare. Egenvård har vi redan utfört, så nu är det borttagning som gäller.

Vet någon hur det funkar, brukar barn få ta borta sina proppar redan på VC? Och hur har era barn upplevt det?

Vi ska ut och flyga i jul och enligt sköterskan jag pratade med i morse är det 50/50 på om det går bra eller om det kommer göra fruktansvärt ont på barnet. Och det är ju trist, eftersom vi ska flyga i tolv timmar.

• Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Bratislava) skrev 2024-12-10 10:08:34 följande:

..."det är ju trist"...
    Är det så du tänker om det?
    Jag hade inte tagit med ett barn på 12 tim flygning om inte problemet varit löst före dess.

Och jag kastar inte 100 000 i sjön för att barnet kommer att ha ont i tolv timmar, så länge vi inte får läkarintyg som avråder från resa så att försäkringen kan ta över. Men det verkar inte troligt. Då får barnet hellre Alvedon.

Men - har du svar på frågan i min ts?
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (X) skrev 2024-12-10 10:27:03 följande:
    Varför frågar du inte vårdcentralen istället, du ska ju gå dit. 
    Jag har ju svårt att fråga dem nu, eller hur? 
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (X) skrev 2024-12-10 11:59:36 följande:
    Du förstod inte att jag menar att du kan fråga när du ska dit?

Ingen här vet vad de säger på VC, om de kan hjälpa dig eller inte. De måste ju först undersöka ditt barn.

Jag undrar om någon vet om man brukar behandla barn på VC, eller om de remitteras vidare. Jag vill gärna förbereda mitt barn om möjligt. Tyvärr fanns ingen möjlighet att fråga sköterskan i samtalet, på grund av ljudproblem. 

Så, har du ett svar eller ämnar du bara vara fortsatt spydig?

• Anonym (Proppen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-10 12:23:35 följande:

Om de sköljer vuxnas öron borde de kunna skölja barn =)

Nej, man sköljer tydligen inte barns öron hur som helst. Man suger eller plockar ut det med små verktyg, har jag läst mig till. 
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Min) skrev 2024-12-10 12:30:06 följande:

Min dotter fick sina öron sköljda på vc. Minns inte exakt, men hon var nog i 5-6 årsåldern.

Fick hon? BVC-sköterskan som tittade igår sa att man inte sköljer barn under 12 och det stämmer med vad jag läst. Vi hoppas att de ändrat så att man kan skölja. Den processen är lättare än att suga ut det, vilket tydligen ska vara väldigt obehagligt. 
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Min) skrev 2024-12-10 12:31:05 följande:

Och det var inga problem alls. Vatten i öronen ett tag efter, men det rann ut under natten.

Det finns hopp
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (J) skrev 2024-12-10 12:31:52 följande:

Men ring igen då, vad är problemet 

Att det inte finns tider så att de ringer mig igen, till exempel. 
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Min) skrev 2024-12-10 12:35:49 följande:

Hon är 13 nu, så det är ganska länge sen. Var aldrig tal om något annat än att skölja. 

Vad har ni provat själva? Jag upplever att egen saltlösning fungerar bättre än de man köper.

Vi sökte för ett år sen, och fick rådet att använda en olja, vilket var det enda som var godkänt på barn. Vid återbesök hade proppen minskat och vi råddes att fortsätta behandla. Nu har den dock återkommit trots att vi fortsätter med oljan. 
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Lugnt) skrev 2024-12-10 14:39:40 följande:

Ta det lugnt, det är en vaxpropp, inget värre än så. 💗 Endera sköljer de eller så suger de med som en liten dammsugare med smalt metallrör. Det kan kittlas och vara lite obehalgligt men absolut inget som behöver innebära nät världsomvälvande. 

Har du eller barnet npf kan jag förstå oron i att ni inte blivit förberedda. Håller tummarna för att allt går fint. 

Ta med napp/gose och "muta" med nån liten frukt/godis/leksak efteråt om det känns bra. 

Ingen har npf, men jag läste på lite om det hela och kunde då, på betrodda medicinska sidor, läsa att processen att suga ut vax är mycket högljudd och inte sällan skapar läkarskräck hos barn då det är så obehagligt. Därför ville jag förbereda mitt barn så gott det går och ställde frågan här.

Vi är långt förbi någon napp-, eller gosedjursålder här.
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-12-10 21:20:40 följande:

Ni har kommit förbi gosedjursåldern? Napp kan jag förstå, men gosedjur (eller annat förekommande trygghetsföremål som skiftnyckel, mammas ingrodda nattlinne, en pinne från skogen, en sten osv) brukar ändå de flesta barn ha upp till skolan. 

Rekommenderar ändå att ha med ett trygghetsföremål. Kalla det vad du vill. Själv har jag alltid hårband i fickan när jag är hos tandläkaren. 🤪

Nä, vi har inga trygghetsprylar, sovgosedjur eller så. Inget av barnen har fastnat för något sånt. 

En godismuta efteråt lär däremot gå hem

• Anonym (Proppen)
    Anonym (d) skrev 2024-12-15 00:44:45 följande:

hur går det?

BVC såg fel. Det var inte vaxpropp. Däremot sannolikt vätska i en böj i hörselgången som sätter ner hörseln.

Men hade det varit en propp, hade de inte sköljt där utan remitterat till barnmottagningen.
Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?