• Anonym (Proppen)

Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?

Igår upptäcktes en rejäl vaxpropp hos vårt barn i samband med BVC-besök. Vi fick tid på VC redan imorgon bitti, men jag förstod det som att de eventuellt inte kommer att göra något åt den imorgon, utan remittera vidare. Egenvård har vi redan utfört, så nu är det borttagning som gäller.

Vet någon hur det funkar, brukar barn få ta borta sina proppar redan på VC? Och hur har era barn upplevt det?

Vi ska ut och flyga i jul och enligt sköterskan jag pratade med i morse är det 50/50 på om det går bra eller om det kommer göra fruktansvärt ont på barnet. Och det är ju trist, eftersom vi ska flyga i tolv timmar.

• Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (Min) skrev 2024-12-10 12:30:06 följande:

Min dotter fick sina öron sköljda på vc. Minns inte exakt, men hon var nog i 5-6 årsåldern.

Fick hon? BVC-sköterskan som tittade igår sa att man inte sköljer barn under 12 och det stämmer med vad jag läst. Vi hoppas att de ändrat så att man kan skölja. Den processen är lättare än att suga ut det, vilket tydligen ska vara väldigt obehagligt. 
  • Anonym (J)

Men ring igen då, vad är problemet 

• Anonym (Proppen)
    Anonym (Min) skrev 2024-12-10 12:31:05 följande:

Och det var inga problem alls. Vatten i öronen ett tag efter, men det rann ut under natten.

Det finns hopp
  • Anonym (Proppen)
    Anonym (J) skrev 2024-12-10 12:31:52 följande:

Men ring igen då, vad är problemet 

Att det inte finns tider så att de ringer mig igen, till exempel. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 12:31:49 följande:
    Fick hon? BVC-sköterskan som tittade igår sa att man inte sköljer barn under 12 och det stämmer med vad jag läst. Vi hoppas att de ändrat så att man kan skölja. Den processen är lättare än att suga ut det, vilket tydligen ska vara väldigt obehagligt. 
    Det man hoppas på är väl att de följer reglerna och gör vad som är bäst för ditt barn och inte vad som är smidigast för dig.
  • Anonym (J)
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 12:32:40 följande:
    Att det inte finns tider så att de ringer mig igen, till exempel. 
    Gå dit då 
  • Anonym (J)

Men nu har ni ju tid imorgon så ni kan väl vänta tills dess , ta ett lugnt 

• Anonym (Min)
    Anonym (Proppen) skrev 2024-12-10 12:31:49 följande:

Hon är 13 nu, så det är ganska länge sen. Var aldrig tal om något annat än att skölja. 

Vad har ni provat själva? Jag upplever att egen saltlösning fungerar bättre än de man köper.

• Anonym (J)
    Anonym (d) skrev 2024-12-10 12:23:35 följande:

Om de sköljer vuxnas öron borde de kunna skölja barn =)

Nej det kan vara olika hur de hanterar barn och vuxna av olika anledningar 
  • Anonym (J)
    Anonym (Min) skrev 2024-12-10 12:35:49 följande:

Hon är 13 nu, så det är ganska länge sen. Var aldrig tal om något annat än att skölja. 

Vad har ni provat själva? Jag upplever att egen saltlösning fungerar bättre än de man köper.

Man bör inte krångla själv. Man vet inte varför barnet har ont i örat.
Svar på tråden Vaxproppar hos barn - borttagning på VC?