Julklappar från äldre släktingar...
Jag vet inte hur jag ska nå fram, så jag vädrar min frustration här.
Min man hörde av sig och undrade vad barnen önskade sig i julklapp. Jag kollade med barnen och svarade. Det stora barnen, nio år, önskade sig bland annat en ny stickad tröja. Hon beskrev hur hon ville att den skulle se ut. Jag sökte och skickade länkar till min mamma.
Hon svarade att mina val var fula och kontrade med egna förslag, som jag vet att min dotter aldrig skulle sätta på sig. Jag förklarade att det jag skickat var det som dottern beskrivit att hon önskade sig. Min mamma var nöjd och jag trodde att vi var överens.
Så igår ringer min mamma mig och upplyser att hon inte alls lyssnat på mina "tråkiga förslag". Istället har hon köpt en barbie och en glittrig hatt. Barnet leker inte med barbiedockor. Och barnet tittade själv på den glittriga hatten när hon och jag var på stan och konstaterade att den förvisso var fin, men att det fanns noll användning för den och att hon skulle tröttna snabbt.
Är det bara att ge upp när föräldrar börjar bli äldre? Det blir också ganska meningslöst för barnen att få presenter som ligger i garderoben tills de rensas bort vid nästa rensning. Hur når man fram? Och hur svårt är det att lyssna?