Inlägg från: Anonym (Blerp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blerp)

Vill inte gå

Vilka pinsamma människor. En klädkod är bra att ange och hjälper gästerna sätta nivån. Men man går absolut inte in och detaljstyr gästernas kläder! Vilket otroligt pinsamt övertramp! En inbjudan är en inbjudan, inte en kommendering eller något som ger inbjudaren ohämmad rätt att kritisera enskilda gäster. En värds uppgift är att få gästerna att känna sig bekväma och önskade. Här misslyckas de kapitalt.

Helt ärligt hade jag också blivit jätteledsen. Och jag tror att jag hade satt ner foten ordentligt. Svårt att föreställa sig en sådan situation på riktigt dock... Du hade kläder som mötte klädkoden ochvsom du var bekväm i, du borde inte ha skickat tillbaka dem. Din man måste också kliva fram här och be syrran och morsan veta hut samt behandla dig med respekt. Ta de kläder DU trivs i och känner dig bekväm med gällande klädkod. De kommer vara upptagna med annat på själva dagen. 

• Anonym (Blerp)

Vem minns ens vad gästerna hade på sig på ens bröllop? Från mitt eget bröllop minns jag vad jag hade på
    mig men mest att det blev en väldigt rolig fest med härlig stämning. 

TS hade ju kläder som passade men då var färgen på toppen för ljus enligt svärmor. Så här beter man sig liksom inte, det är otroligt gränsöverskridande. Ser det som svårt (omöjlig) för ts att rädda den här situationen, hon kan inte vinna hur hon än gör så då är det bättre att markera sin gräns och välja kläder själv som den vuxna person hon är. Och det är bara för bruden och hennes mor att tugga i sig samt lära sig hur man beter sig. 

• Anonym (Blerp)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 00:28:38 följande:
    TS kanske inte har koll på klãdstilar och vad som matchar.

Nu låter det som att Ts har koll på det (inget som har skrivits tyder på motsatsen) men även om hon klädde sig som hon letat kläder i en förskolas maskeradlåda så spelar det ingen roll.

Man beter sig INTE så som svärmor och svägerska gör. Man lägger sig inte i gästers klädval. Man skriver en klädkod i inbjudan, thats it, sen håller man klaffen om gästerna klädsel. 

Jag har själv en nära släkting som på fest ofta ser ut som om hon bara plockat random kläder i affären utan tanke på matchning eller passform. Men hon är nöjd och alla är glada att hon är där för det är hennes sällskap vi vill ha, inte en modevisning. 

• Anonym (Blerp)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 00:38:52 följande:
    Är man en trygg person med en balanserad självbild så känner man till sina svagheter och blir inte kränkt när någon påpekar ens brister och försöker hjälpa en.

Man klarar till och med av att ta kritik på ett konstruktivt sätt. De mest framgångsrika och välmående personerna i samhället är sådana som känner till sina svagheter och utvecklas av kritik.

Personer som blir upprörda och måste säga ifrån är egentligen svaga personer som har svårt för att utvecklas.

Sen finns det givetvis de som också lägger sig platt pga dålig självkänsla och egentligen mår väldigt dåligt. Men det tycker jag inte heller man ska göra. 
    Klädval på en fest eller klädstil generellt är inte öppet för kritik eller något man ska "utvecklas i". Det är svägerskan och svärmodern som behöver växa och utvecklas här, inte ts. 
  • Anonym (Blerp)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 22:07:14 följande:
    Allt är öppet för kritik. Det är upp till en själv att lära sig hantera kritik. Sen ska kritiken givetvis vara saklig och konstruktiv. Inte känslomässig eller anklagande.

Man behöver inte utvecklas alls i livet. Men att vara öppen för att ta in ny kunskap är ett sätt att utvecklas. Inom klädstil finns det olika stilregler man kan förhålla sig till. Det handlar exempelvis om vilka färger som passar ihop eller vilka plagg som fungerar ihop. Det är inga absoluta sanningar då man får klä sig precis som man vill men i vissa samhällsgrupper är det viktigare att ha koll på stilregler.
    Du levererar floskler och självklarheter på ett sätt som att du tror att det är revolutionerande nya kunskaper.

Här är det dock inte TS som behöver lära sig något, det är svärmor och svägerska som behöver lära sig grundläggande vett och etikett. Se behöver fila på sina sociala färdigheter helt enkelt. 
Svar på tråden Vill inte gå