Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Vill inte gå

Jag hade nog sagt till dem att min lust att komma på bröllopet har minskat kraftigt på grund av allt detta fokus på mina kläder, men att jag skulle gå till en affär och be affären om hjälp att plocka ut något passande.

Det är så långt jag skulle kunna sträcka mig. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Malin) skrev 2024-12-11 15:49:29 följande:
    Nej det är det inte. En byxdress är en dress där byxor och överdel hör ihop/ser ut om att det sitter ihop. Det du menar är en byxkjol.Glad
    En byxkjol är väl en tredje variant som bara åsyftar nederdelen av en klädsel. När jag läser byxdress i en inbjudan så tänker jag på den första varianten som de beskriver.

Såhär står det på wikipedia: 
    En byxdress är en sorts kvinnlig klädsel. Termen används idag i två olika betydelser: Det kan syfta på en relativt formell klädsel bestående av matchande långbyxor, topp samt damkavaj eller kofta, men även på en modemässig klädsel bestående av en slags löst sittande overall med ibland axelbar överdel. 

När jag läser byxdress i en inbjudan så tänker jag på den första varianten som de beskriver, alltså matchande topp och byxa. När jag läser byxdress i andra sammanhang tänker jag mig en overall i snyggare version. 
Svar på tråden Vill inte gå