Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vill inte gå

Alltså jag hatar Bridezillas. Jag förstår att TS tappar sugen.

Självklart ska man klä upp sig samt - inom rimliga gränser - följa klädkoden. Det är deras stora dag.

Men en brud som har så specifika krav gör det inte direkt lätt. Och deras respektlösa beteende mot TS är klart över gränsen. Det låter inte som TS har köpt något olämpligt. Ändå är det inte bra nog?

För husfridens skull bör du ändå gå TS. Om inget annat duger får du väl låta den blivande bruden klä upp dig som en gräddbakelse. Pynta dig som en docka, eller vad det nu är hon vill.

Le och se glad ut, samtidigt som du mumlar att det är ju synd att hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa, när så mycket tid och pengar läggs på bröllop, utstyrsel och krav. Det kanske får tyst på henne? Tar ner henne på jorden?

OBS! Jag har inget emot prinsessbröllop eller drömmar om evig kärlek. Jag är själv lyckligt gift. (Vi hade dock inget storslaget).

Jag är bara så trött på sådan attityd och sådant beteende, som TS svärmor och svägerska ger uttryck för. 

Anonym (Rosie) skrev 2024-12-11 15:09:09 följande:
    Nja, känns bara elakt och barnsligt att bete sig sådär, oavsett hur svägerskan själv betett sig. Det vore väldigt opassande att känna att man vill påpeka hur många giftemål inte håller när bröllopet är några veckor bort. Om jag vore bruden skulle det snarare få mig att skära bort en sån svägerska ur mitt liv och jag skulle tycka synd om min bror som lever med en sån häxa. 

Även om svärmor och svägerskan inte själva betett sig bra, hjälper det ingen om TS ska "ge igen". 
    Du kanske har rätt, svägerskan kanske bara vill vara snäll och hjälpa till med klädvalet. Men hon låter överdrivet petig och det är extremt ohyfsat att dissa någons klädval, så länge inte kläderna är direkt opassande.

TS behöver markera på något sätt. Sen kanske jag inte var helt seriös med skilsmässo-kommentaren. 
    Anonym (Rosie) skrev 2024-12-11 15:03:34 följande:
    Grejen är ju också att TS, som en del av den närmsta släkten till brudparet, kommer troligtvis vara med i en stol del av familjebilderna, och då är det ju extra viktigt att kläderna blir rätt. 

Sen är det ju svårt att döma vem som har rätt och fel här, så vi inte sett några av kläderna som TS eller svärmor köpte. Kanske var TS kläder helt rätt, och de är bara hårda mot henne, eller så behöver hon faktiskt hjälp för att det hon valt inte hade fungerat för ett bröllop, även om de uttryckt sig klumpigt kring det.

TS man är ju ännu närmare brudparet och kommer att vara med på minst lika många bilder. Är de lika petiga med hans klädsel?

Det vet vi förstås inte, men det låter som det bara är TS de hackar på. Dessutom är deras klädkod otydlig och inkonsekvent, som flera har påpekat ovan.

Anonym (Nej) skrev 2024-12-11 16:09:28 följande:

Jag hade helt ärligt inte gått. Beter dom sig dåligt mot sina gäster, så får får dom ju också ta att folk inte kommer på deras bröllop. Din man borde förstå att detta sårar dig och också markera att dom gör fel. Jag hade aldrig låtit min familj behandla min partner på det sättet. Finns inte på kartan.

Fast det är överdrivet att inte gå. Som TS själv skrev tidigare, får man också tänka på vad det får för konsekvenser för släktrelationerna att utebli från bröllopet.

Det är bättre att TS försöker bita ihop, men ändå markerar på något sätt, eller i alla fall påtalar att hon blev sårad. Samt pratar med sin man. Samt struntar i bridezillan och svärmor så gott det går och försöker ha trevligt på bröllopet. För brudparets OCH sin egen skull. 

Men det är b la pga ovanstående som jag är så kritisk till bridezilla- och groomzilla-beteende. De försätter släktingar och vänner i en omöjlig sits. Går man dem inte till mötes blir det sura miner eller dålig stämning, men att utebli är ännu värre. Då får man i värsta fall hela släkten eller bekantskapskretsen emot sig, för att man förstör brudparets stooooooora daaaaag.

Man ges liksom inget val. Eller alla val ger oönskade konsekvenser, trots att det inte är man själv som har orsakat problemen.

Ger det ett trevligt bröllop? Ett minne för livet? Kanske inte på det sätt som brudparet önskar.

Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-22 02:44:08 följande:

Jag förstår din känsla men samtidigt så är det vuxet att förstå sina styrkor och svagheter, acceptera hjälp vid behov samt att kompromissa.

Viktigt att tänka på är att det är obehagliga saker som gör att vi får oss att växa som människor. Att våga utmana och göra saker vi inte riktigt trivs med. Att undvika saker eller göra det som känns lätt gör att man krymper lite som människa. 

Min uppfattning är att detta med klädstilar inte är din starka sida och då bör du också acceptera hjälpen du får. Du kanske lär dig något och du får en bättre relation till din vän.

Det låter lite sent nu? TS har sagt hur hon känner och är tydligen inte längre välkommen på bröllopet.
    Terraste skrev 2024-12-21 22:29:20 följande:

Jag har nu pratat med både bruden (svägerskan) och svärmor om mitt klädval och hur dom har fått mig att må. En vuxen diskussion utan tjafs och bråk och fick svar direkt att jag inte behövde komma på bröllopet så jag är inte längre bjuden. Allt på grund av att jag inte ville ha deras hjälp.

Vad säger din man? Ska han gå utan dig?

Nu har vi bara din version, men kanske lika bra att du slipper gå. De låter extremt lättstötta.

Om jag hade försökt hitta passande kläder men inget dög, samt blev behandlad så när jag sade ifrån, hade jag inte heller velat gå på bröllopet. Då hade jag faktiskt struntat i det. 

Jag håller med, stackars brudgum! Fast man vet ju inte hur han är?

Du och din man slipper i alla fall bröllopet TS. Det du beskriver låter helt galet. Ändra klädkod några veckor innan bröllopet när många redan har köpt kläder. En mor som skriver ett färdigt tal till sin son. Det är väl för sjutton han som ska välja vad han vill säga om och till sin syster?

Men jag börjar undra. Är både din svägerska och din svärmor extrema, eller är det mest din svärmor? Hon verkar köra över allt och alla, och det låter som din mans syster inte riktigt vågar opponera sig?

Man skulle kunna tro att det är svärmors bröllop. Eller är hennes dotter lika knepig? 

Svar på tråden Vill inte gå