• molly50

Vill inte gå

Terraste skrev 2024-12-21 22:29:20 följande:

Jag har nu pratat med både bruden (svägerskan) och svärmor om mitt klädval och hur dom har fått mig att må. En vuxen diskussion utan tjafs och bråk och fick svar direkt att jag inte behövde komma på bröllopet så jag är inte längre bjuden. Allt på grund av att jag inte ville ha deras hjälp.

De låter otroligt lättstötta.
    Vad säger din man om det här? Tänker han gå utan dig?
  • molly50
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-22 02:44:08 följande:

Jag förstår din känsla men samtidigt så är det vuxet att förstå sina styrkor och svagheter, acceptera hjälp vid behov samt att kompromissa.

Viktigt att tänka på är att det är obehagliga saker som gör att vi får oss att växa som människor. Att våga utmana och göra saker vi inte riktigt trivs med. Att undvika saker eller göra det som känns lätt gör att man krymper lite som människa. 

Min uppfattning är att detta med klädstilar inte är din starka sida och då bör du också acceptera hjälpen du får. Du kanske lär dig något och du får en bättre relation till din vän.

TS har köpt kläder som skulle passa med klädkoden,men de dög ändå inte i svägerskans och svärmoderns ögon.
    Då är det kanske inte så lätt att vara dem till lags.
  • molly50
    Anonym (70-talist) skrev 2024-12-22 06:47:43 följande:

Låter inte helt moget från någon part. Mitt råd är att vara den ?större? personen och be om ursäkt och att du hittar en bra klänning själv och de får lita på dig. Godtar inte din svägerska det så ligger det på henne och det är helt okej.

jag gillar heller inte alltid olika sociala tillställningar men får acceptera det för släkt och vänner. Jag är ju inte ensam heller. klädkoder och sociala regler och normer kan vara underbara att bryta om det finns lämpligt läge utan att någon blir sårad men kanske utmanad.

Jag tycker inte att TS ska be om ursäkt.
    Det är hon som nu blir utesluten från bröllopet pga att svägerskan och svärmodern inte gillar hennes klädval.
    Detta trots att hon har köpt kläder som ska passa med klädkoden och dessutom har en klänning sedan tidigare som kan passa.
    Man kan inte låta bli att undra om det är något annat det handlar om än kläderna.
  • molly50
    Terraste skrev 2024-12-22 21:44:37 följande:
    Vad ska jag be om ursäkt för? För att kläder jag köpt passar klädkoden och dom inte är nöjda med valet? Varför ska någon annan klä mig när jag själv har koll? Om det är någon som ska be om ursäkt så är det dom 2, inte jag. Jag har inte gjort något som helst fel. Jag har köpt kläder inom begärd klädkod, men går man ifrån den och helt plötsligt ändrar sig. 
    Tror inte ens du förstår riktigt. 
    För att göra en historia kort:
    Jag köpte kläder som inte dög, svärmor kom med 3 klänningar i gröna nyanser, golvlånga dessutom, som hon tyckte jag kunde ha på bröllopet. Var snäll och testade men tackade nej då det inte passar klädkoden samt att jag inte passar i grönt + att bruden inte vill ha juliga färger, grönt är juligt vad jag vet. 
    Sen skickar blivande bruden att långklänning till golvet är mycket finare än vadlånga och nästan kräver att alla kvinnor ska ha såna klänningar, hon skickar bilder på balklänningar. 
    Innan jag tog diskussionen med dom skickade bruden hem påsar med kläder från egen garderob som jag kunde testa till bröllopet. Klänningar- allt från lårlånga till golvlånga, toppar och kjolar. Och när jag fick den påsen kände jag att jag behövde prata med dom båda 2 så bjöd ut dom på en fika tillsammans med min make. Berättade hur jag kände och undrade varför inte mina kläder jag köpt själv inte kunde användas, det var ett lugnt samtal. Svärmor sa rakt ut att kläderna inte är med i klädkoden och att ingen annan skulle använda såna kläder och alla skulle titta snett på mig. Och att det är hennes dotters stora dag och ingen ska få förstöra den. Svägerskan satt tyst ett tag innan hon nämner att hennes mamma har rätt. Jag svarade då att jag kan ta klänningen jag hade på förra årets bröllop, den är golvlång, och påminner om en balklänning. Svärmor svarade då att jag skulle köpa en ny klänning och inte använda en begagnad (som jag använt 1 gång). Vips så uteslöts jag från bröllopet, Svärmor bestämde det, bruden höll med. 
    Glömde jag nämna att Svärmor är toastmadame?

Jag har inget emot sociala tillställningar men när någon annan ska försöka styra mitt klädval så är det inte helt ok. 
    Hur skulle du själv reagera om du köpt nytt för en tillställning och är jättenöjd över kläderna du köpt och flera säger till dig att "dom där kläderna kan du inte ha".
    Jag är nyfiken på hur din man ställer sig till allt det här?
    Sa han något när ni pratade med hans mamma och syster,eller satt han bara tyst?
    Och ska han gå på bröllopet utan dig?
  • molly50
    Terraste skrev 2024-12-23 09:16:52 följande:
    Alla som är med och planerar möhippan har fått meddelande om det. Om att klänningen ska vara golvlång och mer åt balklänning hållet. Och då har ändå dom flesta redan köpt kläder som dom nu inte kan använda. Inbjudan till bröllopet kom för snart 1 år sen. 
    Ska de dra tillbaka deras inbjudningar också då?
  • molly50
    Terraste skrev 2024-12-23 09:20:52 följande:
    Han är inte glad. Han blev rent av förbannad på dom så han pratade ju med dom med såklart.
    Nä han håller sig hemma med för han tänkte hålla tal eftersom det är systern som gifter sig men hans mor har sagt till honom att han inte ska skriva sitt tal själv, det löser hon. Han har läst igenom hennes tal o han tycker ingenting stämmer om hennes barndom/ungdom och vuxenliv.
    Bra att han ställer sig bakom dig,i alla fall.
    Hoppas att de fattar vinken.
    Din svärmor verkar vara det största problemet här då hon verkar vilja styra och ställa med allt.
    Hon verkade ju föra din mans systers talan också när ni pratade med dem.
  • molly50
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 00:28:38 följande:
    TS kanske inte har koll på klãdstilar och vad som matchar.
    Eller så har hon det,men att det inte duger i svärmors och svägerskans ögon.
    Nu ska hon hur som helst inte gå så det spelar ju ingen roll längre.
  • molly50
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 00:28:38 följande:
    TS kanske inte har koll på klãdstilar och vad som matchar.
    Och även om TS inte skulle ha koll så är det ju ganska enkelt att ta reda på vad som gäller vid olika klädkoder.
    Om det sen ändå inte duger så är det ju inte TS problem.
  • molly50
    molly50 skrev 2024-12-25 13:50:15 följande:
    Och även om TS inte skulle ha koll så är det ju ganska enkelt att ta reda på vad som gäller vid olika klädkoder.
    Om det sen ändå inte duger så är det ju inte TS problem.
    Tillägg. Man ska väl också ha kläder man själv känner sig bekväm i och som man kan använda mer än en gång.
Svar på tråden Vill inte gå