Inlägg från: Anonym (Fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fia)

Vill inte gå

Anonym (C) skrev 2024-12-11 10:57:21 följande:

Självklart håller jag mig till angiven dress code om det finns någon angiven. Jag är där för brudparet i deras glädje och gör vad jag kan för att deras stora dag ska bli fin. Kan jag inte det avstår jag.
    Men det är lite oklart om det finns en dresscode och vad den i så fall är. Är det bara övriga familjemedlemmars önskan skulle jag bli förbannad.

Det står i trådstarten:
    Terraste skrev 2024-12-10 22:26:33 följande:
    Vill inte gå

Hej! 
    Jag ska på vinterbröllop 25/1-25. Klädkod kavaj. 

TS, jag tycker att du ska välja klädsel som stämmer väl överens med klädkoden, men lämna din svärmor och svägerska utanför.

Som kvinna ska man inte ha kavaj när klädkoden är kavaj. Inte för att någon hade höjt på ögonbrynen över det på något av de bröllop jag har varit på, men med petiga släktingar är det nog bäst att du kör med en ca knälång klänning i något lite festligare snitt. Inte vit eller ens i närheten, inte svart, inte röd. 
  • Anonym (Fia)
    Xenia skrev 2024-12-11 13:59:23 följande:

Fortfarande bäst att gå till en boutique och lyssna på vad expediten säger. Hellre än gå med svägerskan eller svärmor.

Så här står det om klädkod Kavaj på nätet:

"Damerna ska bära en finare klänning än till vardags, men absolut ingen glittrig aftonklänning. En kjol med kavaj till är helt okej, men byxdress ska undvikas. Byxor med jacka till går däremot fint. Klänningen ska helst ha ärm och urringningen ska vara diskret. Lackskor och lackväska ska undvikas men smycken gör sig fint på ett kavajbröllop." 
     www.brollopsmagasinet.se/kladkod-vad-galler/

Vad är skillnaden på byxdress och byxor med jacka till?

Byxdress är som en klänning där kjolen är uppdelad i två ben.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Blerp) skrev 2024-12-11 15:58:00 följande:

TS hade ju kläder som passade men då var färgen på toppen för ljus enligt svärmor. Så här beter man sig liksom inte, det är otroligt gränsöverskridande. Ser det som svårt (omöjlig) för ts att rädda den här situationen, hon kan inte vinna hur hon än gör 

Ja, för varje inlägg TS skrivit verkar det mer och mer som att de bara bestämt sig för att hon ska kuvas. 
  • Anonym (Fia)
    Terraste skrev 2024-12-22 21:44:37 följande:
    Sen skickar blivande bruden att långklänning till golvet är mycket finare än vadlånga och nästan kräver att alla kvinnor ska ha såna klänningar, hon skickar bilder på balklänningar. 
    Menar du att hon skickade meddelande om ny klädkod till alla inbjudna?
  • Anonym (Fia)
    Terraste skrev 2024-12-23 09:16:52 följande:
    Alla som är med och planerar möhippan har fått meddelande om det. Om att klänningen ska vara golvlång och mer åt balklänning hållet. Och då har ändå dom flesta redan köpt kläder som dom nu inte kan använda. Inbjudan till bröllopet kom för snart 1 år sen. 
    Hon måste ju ha mer än en skruv lös, din svägerska. Är alla hennes vänner medgörliga ja-sägare? Om inte så kan jag tänka mig att det är fler än du som kommer att trilla bort från gästlistan.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-23 13:14:53 följande:

Men jag börjar undra. Är både din svägerska och din svärmor extrema, eller är det mest din svärmor? Hon verkar köra över allt och alla, och det låter som din mans syster inte riktigt vågar opponera sig?

Man skulle kunna tro att det är svärmors bröllop. Eller är hennes dotter lika knepig? 

Jag läste igenom alla TS inlägg igen och tänker att du nog kan ha rätt här. Det låter som att svärmor är rätt drivande.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-12-25 00:28:38 följande:
    TS kanske inte har koll på klãdstilar och vad som matchar.
    Så du menar det är ett tecken på dålig koll när man inte förstår att "2 delad byxdress, knä/vadlång klänning eller matchande kjol/byxor med kavaj/jacka" betyder golvlång aftonklänning? 

Det är svärmor och svägerskan som har noll koll här. Man ändrar inte plötsligt klädkoden en månad före bröllopet.
Svar på tråden Vill inte gå