Anonym (Erika) skrev 2024-12-11 06:37:24 följande:
Ja det är ju det där med tydlighet , upplever detsamma att det inte spelar någon roll hur tydlig man än är ibland ( oftast) så har dessa elever svårt att styra sina impulser, vissa mer än andra.
Jag gör så gott jag kan mer kan man inte begära.
Något jag har lärt mig genom åren är att låta dem som har svårast med att vänta på sin tur, har olika utmaningar, får stå först ( när vi tex går på led) och börja först ( eller näst först för att träna på tålamod ) då jag upplever att de har sämre tålamod. Funkar inte alltid men oftast bättre än att vänta till sist.
Ja det är inte lätt med dessa stora klasser och de stora skillnaderna på elevernas behov.
Tydlighet stoppar inte impulserna, men det är en grund för att alls kunna göra rätt.
Sedan så är antalet instruktioner viktigt också. Som ledare inom idrott tex så märker man att om man ger tydliga instruktioner om 4 enkla passningar som ska slås i en övning så är det många som bara hänger med hur de två första passningarna ska slås, vissa bara i den allra första och man behöver göra några varv "assisterat" innan hela gruppen har förstått. Och det gäller inte bara barn, även när jag tränat vuxna personer så uppstår samma problem.
Så om du ger instruktionen:
"Bara den som håller i pinnen får prata" så hänger alla med. Om du kompletterar det med instruktioner kring hur pinnen skickas runt, regler kring vem som får börja, hur många gånger man får ha pinnen och också instruktioner om vad för ämne som ska avhandlas så kommer det vara individer som inte hänger med även om varje instruktion i sig är väldigt tydlig.