• Anonym (Linn)

Smisk i litteraturen?

Jag söker svenska böcker där smisk skildras. Inte erotiska böcker eller böcker som bara handlar om smisk utan "vanliga" skönlitterära böcker där någon enstaka smiskskildring förekommer. Jag vill att den som får smisk är en tjej/kvinna och det får gärna vara en äldre bok.

Mina drömmars stad och Vävarnas barn är de jag själv känner till. Vet du någon så tipsa gärna! 

• Svar på tråden Smisk i litteraturen?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 16:13:07 följande:
    Det är en personlig åsikt vilket är helt ok.
    Nej. Det är inget hälsosamt för majoriteten av vuxna individer (särskilt inte svaga, självmordsbenägna) att inte ta ansvar för sina egna liv utan istället skyffla över det på en partner. 

Män i verkliga livet är knappast heller i stånd att ta hand om kvinnor på ett känslomässigt plan, med tanke på deras allmänt usla förmåga att ens förstå hur kvinnliga psyket fungerar. Jag avskyr den filmen eftersom den försöker lura oss till att tro något annat. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Usch) skrev 2024-12-11 16:17:39 följande:
    Nej. Det är inget hälsosamt för majoriteten av vuxna individer (särskilt inte svaga, självmordsbenägna) att inte ta ansvar för sina egna liv utan istället skyffla över det på en partner. 

Män i verkliga livet är knappast heller i stånd att ta hand om kvinnor på ett känslomässigt plan, med tanke på deras allmänt usla förmåga att ens förstå hur kvinnliga psyket fungerar. Jag avskyr den filmen eftersom den försöker lura oss till att tro något annat. 
    Jag hör vad du säger men det är fortfarande din åsikt. Som du helt säkert inte är ensam om.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 16:22:13 följande:
    Jag hör vad du säger men det är fortfarande din åsikt. Som du helt säkert inte är ensam om.
    De flesta vuxna, realistiska och ansvarstagande kvinnor håller med om den saken.

Lycka till med att hitta en förstående, pedagogisk och pålitlig man som är villig att ta ansvar för din hälsa utan några själviska baktankar eller endaste tanke kring att missbruka den fulla makt jag antar att du vill ge honom. Nålen blir inte lätt att hitta i den milshöga höstacken. Om en sådan nål ens existerar vilket jag betvivlar. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Usch) skrev 2024-12-11 16:28:01 följande:
    De flesta vuxna, realistiska och ansvarstagande kvinnor håller med om den saken.

Lycka till med att hitta en förstående, pedagogisk och pålitlig man som är villig att ta ansvar för din hälsa utan några själviska baktankar eller endaste tanke kring att missbruka den fulla makt jag antar att du vill ge honom. Nålen blir inte lätt att hitta i den milshöga höstacken. Om en sådan nål ens existerar vilket jag betvivlar. 
    Tack! Jag lever med honom redan sedan 7 år tillbaka.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 16:30:20 följande:
    Tack! Jag lever med honom redan sedan 7 år tillbaka.
    Säkert Drömmer
  • Anonym (C)
    Anonym (Usch) skrev 2024-12-11 16:31:13 följande:
    Säkert Drömmer
    Ledsen om jag slog hål på din världsbild.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 16:35:39 följande:
    Ledsen om jag slog hål på din världsbild.
    Lika ledsen tillbaka om du blev generad över att jag genomskådade den lilla fantasivärld du uppenbarligen lever i. Samma fantasivärld som den där usla filmen utspelar sig i.
  • Anonym (Doktor)
    Anonym (Usch) skrev 2024-12-11 16:28:01 följande:

Det finns många kvinnor som har ett sjukt kontrollbehov och problem med att visa tillit (som ovan)

Att få smisk av en man är ett utmärkt sätt för kvinnor att överlämna tillit och minska sitt eget kontrollbehov. Det finns mycket litet antal män som skulle missbruka den makten eller det förtroendet. Istället minskar risken för våldtäkt eftersom kvinnan erkänner mannens dominans i den givna situationen.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Doktor) skrev 2024-12-11 17:07:43 följande:

Det finns många kvinnor som har ett sjukt kontrollbehov och problem med att visa tillit (som ovan)

Att få smisk av en man är ett utmärkt sätt för kvinnor att överlämna tillit och minska sitt eget kontrollbehov. Det finns mycket litet antal män som skulle missbruka den makten eller det förtroendet. Istället minskar risken för våldtäkt eftersom kvinnan erkänner mannens dominans i den givna situationen.

Oj, vilken imponerande mängd av koblaj du lyckades klämma in mellan några rader enbart.

Nej. Att lämna över ansvaret för sitt eget liv och sin hälsa till en partner har inget med släppta kontrollbehov att göra. Det rör sig snarare om lättja, egoism eller en klen begåvning som gör vissa oförmögna att ta hand om sig själva.

De flesta normala kvinnor växer upp. Som tur är för deras eget välmående. En klok kvinna reder sig själv. Detsamma gäller för män. 
  • Tukt
    Anonym (Usch) skrev 2024-12-11 16:09:37 följande:
    Det är fortfarande en usel kärlekshistoria eftersom den framställer två psykiskt störda människor som en bra match för kärlek och äktenskap. 
    Ja det kan vara möjligt att det inte är något litterärt mästerverk. Men en del kan ju få ut något av att se filmen ändå.
Svar på tråden Smisk i litteraturen?