• Anonym (Muggen)

Irriterad över en... mugg

Jag hade gjort en mugg till mina morföräldrar med foton på mig och min familj. När det var dags att flytta till äldreboende så kom den inte med och det har jag inga problem med alls.

Mitt problem är att min mamma tog muggen och började använda den att ha målarpenslar i. Hon frågade aldrig mig om jag ville ha tillbaka den och tog inte heller hand om den utan förstörde den med målarpenslar och målarfärg.

Jag kan väl inte vara den enda som hade frågat om personen (jag i detta fall) vill ha tillbaka den eftersom att den är så personlig? Jag kan väl inte vara den enda som inte hade förstört muggen för den som hade gjort den?

• Svar på tråden Irriterad över en... mugg
  • Anonym (M)

När mina morföräldrar dog så fick jag tillbaka det jag hade gett dem från min mamma. Men rest krasst så var det ju hennes arv så det hade hon inte behövt göra. Dock så är det lite annorlunda i din situation då det inte är frågan om arv. Vad sa dina morföräldrar? Att hon fick ta vad hon ville?

• Anonym (Muggen)
    Anonym (M) skrev 2024-12-11 19:00:18 följande:

När mina morföräldrar dog så fick jag tillbaka det jag hade gett dem från min mamma. Men rest krasst så var det ju hennes arv så det hade hon inte behövt göra. Dock så är det lite annorlunda i din situation då det inte är frågan om arv. Vad sa dina morföräldrar? Att hon fick ta vad hon ville?

Din mamma betedde sig normalt tycker jag.

Det här hände när det packades och städades och det blev att mamma tog muggen för att den var från hennes barn. Inga konstigheter så långt. Det märkliga och nonchalanta tycker jag är att hon inte frågade om jag ville ha den utan förstörde den med målarpenslar.
  • Anonym (Elsa)

Klart man hade reagerat lite men jag hade nog bara släppt det. Hade inte orkat lägga energi på det helt ärligt. 

• Anonym (Ramona)
    Anonym (Muggen) skrev 2024-12-11 19:07:05 följande:

Det här hände när det packades och städades och det blev att mamma tog muggen för att den var från hennes barn. Inga konstigheter så långt. Det märkliga och nonchalanta tycker jag är att hon inte frågade om jag ville ha den utan förstörde den med målarpenslar.
    Hon kanske inte förstod hur stort värde den hade för dig. Nu känner jag ju inte dig, vilket din mamma gör, men jag hade nog inte tänkt att muggen kunde vara något du ville ha. Sådana där fotomuggar brukar väl mer vara en kul grej. Bilderna förmodar jag att du har kvar. 
  • Anonym (J)

Du har gett bort muggen till dom så det står dom fritt att göra vad dom vill med den. Hon kanske tänker på er när hon målar och ser penslarna i den. Hade det varit bättre om muggen stod orörd inne i ett skåp istället?

• Anonym (Krist)

Jag målar själv och använder ibland muggar jag fått i present som penseltvätt-muggar. Det är inte som en förolämpning utan snarare tvärtom; muggar att dricka kaffet i har jag redan, men vill gärna behålla en present-mugg och att den kommer till användning. Så jag tycker inte du ska tänka att din mammas sätt att använda den är något negativt. Tänk såhär istället: Hon använder muggen, med bilden på dig och din familj på, när hon gör något hon tycker mycket om. Det är väl finare än att hon hade exv slängt den?

• Anonym (S)

Förtida arv skulle jag kalla det. Det är väldigt vanligt att man delar upp sina ägodelar innan man dör. Hon ville väl ha muggen för att det var just du och din familj på bilden.

• Anonym (S)
    Anonym (Muggen) skrev 2024-12-11 19:07:05 följande:

Du vet väl om att man kan göra ren den?
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2024-12-11 20:39:33 följande:

Förtida arv skulle jag kalla det. Det är väldigt vanligt att man delar upp sina ägodelar innan man dör. Hon ville väl ha muggen för att det var just du och din familj på bilden.

Håller med
Svar på tråden Irriterad över en... mugg