• Anonym (Förälder)

Porrsurfande i skolan - Vems ansvar?

I barnens skola har barn kommits på med att porrsurfa på deras ipads, på skoltid alltså. Lärarna är självklart upprörda, MEN lägger över ansvaret på föräldrarna. Är inte det skolans ansvar att se till att plattorna är spärrade för sånt? Det är SKOLAN som utsatte barnen för risken att se sånt, förstår inte varför det lastas på föräldrarna.

• Svar på tråden Porrsurfande i skolan - Vems ansvar?
  • Anonym (Porrstjärnan)

Det är porrstjärnornas ansvar att inte porra sig så mycket under skoltid 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (M) skrev 2024-12-12 13:41:17 följande:
    Tror du att personalen kan punktmarkera alla barn?

Ska en personal sitta bredvid en elev för att den inte vet att den inte får kolla på porr, tycker du? Och var kommer det ifrån? Hemma antagligen för jag tror inte pedagogerna upplyser barnen om det i skolan. 

Håller helt med Studentpappa här. Barnet har gjort fel, och vet om det också. För samma regler gäller väl hemma. 
    Inte alls säkert att barnet ens kände till sånt innan och än mindre de barn som blev visade det.
    Barnen satt ensamma med ipaden utanför klassrummet, sitter de I klassrummet får läraren cirkulera runt och hålla ett öga på vad de gör.

Klart det inte är okej av barnet, men skolan ska göra sitt för att förhindra att det ens kan hända. Det kan inte lastas på föräldrarna.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (E) skrev 2024-12-12 13:47:27 följande:

YouTube visar inte porr och man "råkar" inte halka in på en porrsida. Skolan borde spärra porrsidor och använda safe search för google. Ingen vuxen kan rå för vad barnen gör med plattorna men skolan borde förebygga mha spärrar.

Då har de ändrat, för jag vet flera barn som fått upp det på youtube, alt länkats dit.
  • Anonym (man)
    Anonym (E) skrev 2024-12-12 13:47:27 följande:

YouTube visar inte porr och man "råkar" inte halka in på en porrsida. Skolan borde spärra porrsidor och använda safe search för google. Ingen vuxen kan rå för vad barnen gör med plattorna men skolan borde förebygga mha spärrar.

Exakt. Filter för lämpliga/olämpliga sidor är det mest effektiva sättet. 
  • Anonym (itstud)

Ifall skolans nätverk nu används, och inte mobilt privat, så borde ju explicit material blockeras på gatewaynivån. It-ansvarig bör ha aktiverat sådant filter?

• Anonym (Förälder)
    Anonym (itstud) skrev 2024-12-12 14:18:52 följande:

Ifall skolans nätverk nu används, och inte mobilt privat, så borde ju explicit material blockeras på gatewaynivån. It-ansvarig bör ha aktiverat sådant filter?

Exakt, det utgick jag ifrån att de hade, men tydligen inte.
  • Tukt

Det är ju klassiskt men sällan speciellt konstruktivt att försöka utse en syndabock, i stället för att fokusera på problemet.
    Och i många fall kan både föräldrar och skola ha ett ansvar. Dock är 7-8-åringar lite små för att prata porr med.

• Studentpappa

Jag skulle nog främst funderat på hur min sexåring hittat till en porrsida. Det är ju rätt osannolikt att det hände av en slump, visst det kan ligga kvar i sökhistorik sen någon porrsurfat innan. 

Men annars var har hen lärt sig det? Det skulle jag lägga mer krut på än att det är skolans fel.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Pappa)

Och vad menas i TS med "porrsurfa"...!? 

Det är lite av hur långt är ett snöre... Det finns explicit porr på nätet, det vet "de flesta om" (om man är lite äldre), och det finns dedikerade hemsidor för det.

Men samtidigt så kryllar det av "lättklätt" material på nätet, på youtube, på instagram, ta me fan överallt, som somliga kanske skulle kalla för "porr" eller "porrigt" iaf...

Eller har barnen bara suttit och googlat på diverse ord som anspelar på "sex" och då kan man ju tänka att det kan dyka upp en massa sidor som givetvis inte nödvändigtvis är lämpliga för en 6-7åring... men som kanske inte nödvändigtvis är att betrakta som "porrsurfande"...

Givetvis bör skola, kommun, lägga in gateway-spärrar på sitt nätverk. Inte bara gällande explicit porr...

Men att sitta och skylla på varandra... Kom igen! Barn är nyfikna, så är det bara, och så har det alltid varit...

Själv så skulle jag bli fundersam kring mitt egna barn och dess "skärmtid" och faktiskt ta snacket... det finns ju barn idag som får en iPad tryckt i händerna redan när de är 2-3år gamla... 

• PH76

Jag skulle säga att det är ett delat ansvar. Skolan ska så klart se till att plattorna/datorerna är så blockerade som möjligt, men barn är smartare än vad man tror och Google kommer med med många workarounda. Sen är det så klart också föräldrarnas ansvar att se till att deras barn inte söker på sånt skit, ungefär lika svårt.

Svar på tråden Porrsurfande i skolan - Vems ansvar?