Inlägg från: Anonym (Nora) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nora)

Arv och testamente: Kan en efterlevande makes arvingar ärva fastighet trots testamente?

Anonym (Anonymjurfråga) skrev 2024-12-12 15:10:39 följande:
    Tack för din kommentar! Jag förstår resonemanget kring giftorättsgods, men jag försöker förstå vad som gäller i vårt specifika fall.

Vår far ägde fastigheten vid sin bortgång, och i testamentet står att fastigheten ska tillfalla hans efterlevande maka (ej vår mamma) med fri förfoganderätt. Vid hennes bortgång ska fastigheten övergå till mig och mitt syskon, som hans biologiska barn.

Frågan jag brottas med är om testamentets formulering, som ger fri förfoganderätt till B, innebär att hela fastigheten i praktiken ska tillfalla oss (eftersom det står att vi ärver vid hennes bortgång), eller om vi bara ärver den del av fastigheten som tillhörde vår far, det vill säga hans andel efter bodelningen.

Gör fri förfoganderätten att testamentet går före bodelningen och innebär att vi ärver 100% av fastigheten, eller ska vi dela den med B:s barn, som nu ärver hennes andel av fastigheten som giftorättsgods?
    A ägde ensam fastigheten under äktenskapet. När A dog, lades alla hans tillgångar, bl.a. fastigheten, tillsammans med Bs tillgångar, och detta giftorättsgods delades 50-50. B fick alltså 50% av fastigheten tilldelad i bodelningen. Dessutom ärvde B 50% av fastigheten, As del.  

Eftersom As del ärvdes med fri förfoganderätt kunde B fritt använda fastigheten, men inte testamentera bort den eller låta den delen ärvas av Bs arvingar, vilket hade varit fallet om B ärvt med full äganderätt i stället.

A kunde i sitt testamente inte bestämma över den del av giftorättsgodset som tillföll B genom bodelningen, bara över de 50% av fastigheten som A testamenterat till B. Det som B fick genom bodelningen ändras inte nu, det går vidare till Bs arvingar, inklusive 50% av fastigheten. Arvet av de 50%, As del, går nu enligt testamentet till As arvingar.   
  • Anonym (Nora)

P.s. Om B ärvde även annat av A med fri förfoganderätt ska andelen av värdet på det förstås också beaktas. Men om As barn fick resten av As tillgångar tidigare, får de endast 50% av fastigheten nu. 

Det rör sig om två skilda saker, först sker bouppteckningen och bodelningen. Därefter gäller vad som står i testamentet för As del. 

Svar på tråden Arv och testamente: Kan en efterlevande makes arvingar ärva fastighet trots testamente?