Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Kickad pga kommentar

Anonym (Halle) skrev 2024-12-12 15:51:49 följande:
    Kickad pga kommentar

Min dotter har jobbat på ett café sen i höstas och har flera gånger råkat ut för en otrevlig kund som stöter på henne. Ingen hjälper henne med det och jag har pratat med arbetsgivaren flera gånger, men ingen skillnad hände i praktiken. Häromdan fick hon till slut nog och sa ifrån på skarpen. Och de sa upp henne för det! Hon är inte välkommen tillbaka.

Hon var fast anställd, inte med i facket. Någon med råd?

Anställningsform? Vad står i henne kontrakt?
  • Anonym (?)

Har hennes arbetsgivare tecknat kollektivavtal?

• Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-12 21:12:39 följande:

Ordagrant vet jag inte, men hon hade kallat honom för ett fossil och att han varit det sen långt innan hon föddes.

Vad har hon för anställningsform? Vad står i hennes kontrakt? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 07:16:09 följande:
    16 och hon har autism. Hon har pratat med arbetsgivaren många gånger utan att något hänt innan jag pratade med hen.
    Vad har hon för anställningsform? Vad står i hennes kontrakt? Hur får hon sin lön? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 08:42:00 följande:

Ja hon var tillsvidareanställd och vad har diagnosen med det att göra? Hon orkade inte hoppa på gymnasiet direkt och ville jobba ett år först och se sen. Det är pappans flickväns bekant som äger cafét, jag har inte sett kontraktet, men har bett pappan skicka kopia många gånger utan att han gjort det. 

Har hon fast antal timmar per månad? Hur betala lönen ut? 

Ska hon ta strid om detta är sånt viktigt. Har hon någon form av tillsvidareanställning med angiven arbetstid kan har hon ett rätt bra case att ta till domstol.  Det går inte att avskeda någon bara för man säger ifrån mot en kund som uppför sig illa. 

Ska hon bara känna sig kränkt och ledsen spelar det mindre roll. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 08:42:00 följande:

Ja hon var tillsvidareanställd och vad har diagnosen med det att göra? Hon orkade inte hoppa på gymnasiet direkt och ville jobba ett år först och se sen. Det är pappans flickväns bekant som äger cafét, jag har inte sett kontraktet, men har bett pappan skicka kopia många gånger utan att han gjort det. 

Saknas kontrakt och hon kan visa på regelbunden löneutbetalning är presumtionen tillsvidareanställning. 

Varför har hon inte provanställning? Väldigt vanligt. Är du säker på att det inte är någon form av timanställning hon har? 

Vilka arbetstider har hon?
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 09:21:25 följande:

Sa inte att det inte finns, bara att jag inte fått se det. Pappan är så med allt, berättar inte om kallelser etc.

Hon har fått lön in på kontot sen augusti.

Din dotter borde ha avtalet och skrivit på   Inte hennes pappa.

Vad är plan? Gå till domstol? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:12:37 följande:
    Det är den han har, han är väldigt kontrollerande.
    Har du sett kontraktet och läst det? Om inte, hur kan du veta att det är en tillsvidareanställning?  
  • Anonym (?)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:42:07 följande:
    Varför skulle de ljuga?
    Vilka är de? 

Just formalian i anställningskontrakt kan vara lätt att missuppfattat 
Svar på tråden Kickad pga kommentar