• Anonym (Jo)

Kickad pga kommentar

Prata med facket. Är man tillsvidareanställd ska man inte kunna bli sparkad på fläcken. Säker på att hon är det?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 08:42:00 följande:

Ja hon var tillsvidareanställd och vad har diagnosen med det att göra? Hon orkade inte hoppa på gymnasiet direkt och ville jobba ett år först och se sen. Det är pappans flickväns bekant som äger cafét, jag har inte sett kontraktet, men har bett pappan skicka kopia många gånger utan att han gjort det. 

Om din dotter inte har något anställningsbevis så är hon inte anställd alls, varken tills vidare eller något annat. Har hon åtminstone fått lön så det finns några bevis att hon har varit där? Hur länge har hon jobbat på cafét?
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-12 21:12:39 följande:

Ordagrant vet jag inte, men hon hade kallat honom för ett fossil och att han varit det sen långt innan hon föddes.

Ja, så tilltalar man så klart inte kunder, hur de än beter sig. Hon skulle ha gått till chefen och bett hen avvisa kunden, igen. Nu har hon skämt ut både sig själv och cafét. Den skadan är illa för ett företag och jag är inte förvånad att hon inte får vara kvar, men det borde ha skötts bättre.

Eftersom det har hänt flera gånger att den där kunden betett sig illa mot din dotter och chefen inte gör något så borde hon ha sagt upp sig självmant och sökt något annat. Även utan andra möjligheter borde hon ha lämnat platsen.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 09:21:25 följande:

Sa inte att det inte finns, bara att jag inte fått se det. Pappan är så med allt, berättar inte om kallelser etc.

Hon har fått lön in på kontot sen augusti.

Och du är 100 % säker på att din dotter, en 16-årig totalt oerfaren person, fått tills vidare bara så där...? Mer troligt att det handlar om en provanställning som kanske övergår i tills vidare, och i så fall kan man mycket riktigt få kicken från en dag till en annan. Provanställningsperioden är normalt sex månader.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:13:55 följande:
    Hon är inte utan erfarenhet, hon har haft praktik på caféer sen sin första prao och ofta hjälpt till på sin bästis pappas café.
    Hennes sammanlagda "erfarenhet" är minimal, och då är jag ändå generös. I jämförelse med andra så gott som obefintlig. Och hon skulle ha fått fast anställning....? Nej du, kräv att få se kontraktet själv. Åk till pappan som så ska behövas.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:42:07 följande:
    Varför skulle de ljuga?
    Kanske för att hålla dig nöjd? Kanske för att han tror det? Kanske för att det egentligen inte finns något kontrakt alls? Eller något annat.

Har dottern sagt att hon skrivit under något anställningsavtal? Vad minns hon om det som stod?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Halle) skrev 2024-12-13 13:43:39 följande:
    Men inte noll. Det är ju inte en total främling som anställde henne. Jag kan inte komma in i huset, porten är
    låst. Jag har aldrig varit inne där.
    Så gott som noll. Främling eller bekant spelar ingen roll, det måste finnas massor med mer lämpade personer att anställa. Om jag vore företagare så visst, jag kan ta in en polares dotter som praktikant några veckor, kanske att hon kan få timmar om hon visar sig duktig, men aldrig någonsin tills vidare.

Kontakta arbetsgivaren och kräv att få en kopia. Du som VH borde väl ha rätt till det?
Svar på tråden Kickad pga kommentar