• Anonym (Vilsen)

Berättar man att man tappat känslor?

Hej på er. Jag har sökt runt men inte hittat det jag letat efter. Jag skulle vilja höra era erfarenheter om att berätta att man tappat känslor men inte med en önskan om att göra slut. Allt jag hittar är att man berättar att känslorna är borta och att man vill flytta ut. Eller om partners som fått reda på de avsvalnade känslorna och i panik försöker rädda förhållandet. 

Jag är den som är vilsen i förhållandet, vet inte om det är jag, han eller vi som är problemet. Om det är att jag är mitt emellan olika stadier i livet som påverkar eller om jag växt ifrån honom. Oavsett så vet jag inte om de är bäst att rida ut vågen i tystnad och berätta för honom när jag bestämt mig för att göra slut eller i förhoppning om att känslorna kommer till rätta och således slipper berätta något alls.  Eller om jag ska vara så öppen jag kan men utan att ge några egentliga svar, jag ser mig inte göra slut men jag ser inte heller någon framtid just nu. Jag ser en vardag tillsammans i nutid men när jag ser på framtiden ser jag varken bu eller bä. rädd över att nöja mig och rädd över att ångra ett avslut. Jag tror mycket beror på att jag avslutar en flerårig utbildning på universitet och fått jobb spökar. Men också samtal om aspekter jag anser viktiga inte tas på allvar. Hans oförmåga att lyssna och ta till sig har liksom spätt ut mina känslor över tid.

så min fråga lyder. Berättade ni när ni väl gjorde slut eller flera månader i förväg? och i sådana fall, fick det er att stanna och lösa det? Eller är det redan för sent när man går i dessa tankar och bara är elakt att ta upp inför jul, nyår, födelsedagar, examen etc etc som händer nu kommande månader. Kram xx

• Svar på tråden Berättar man att man tappat känslor?
  • Anonym (Malin)

Berätta inte, åtminstone inte om han inte frågar. Det blir bara oroligt och spänt. Du verkar ju inte veta varken vad som är felet eller vad du vill. Du behöver bearbeta detta på egen hand tills du kommit till ett beslut, eller i alla fall något mer konkret.

Men om du vill rädda relationen ska du naturligtvis ta upp saker du tycker inte känns bra och vill ändra på.

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (Malin) skrev 2024-12-12 19:38:37 följande:

Berätta inte, åtminstone inte om han inte frågar. Det blir bara oroligt och spänt. Du verkar ju inte veta varken vad som är felet eller vad du vill. Du behöver bearbeta detta på egen hand tills du kommit till ett beslut, eller i alla fall något mer konkret.

Men om du vill rädda relationen ska du naturligtvis ta upp saker du tycker inte känns bra och vill ändra på.

Tack snälla för din synvinkel. Förstår att du inte besitter alla svar, men hur länge ska man vänta? Ska man ha tänkt dessa tankar 1 månad? Ett halvår? Ett år? Innan man inkluderar partnern just i biten om känslorna då. Vi har diskuterat annat som inte fungerar i förhållandet. Eller jag har diskuterat och han har lyssnat.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Vilsen) skrev 2024-12-12 19:49:16 följande:
    Tack snälla för din synvinkel. Förstår att du inte besitter alla svar, men hur länge ska man vänta? Ska man ha tänkt dessa tankar 1 månad? Ett halvår? Ett år? Innan man inkluderar partnern just i biten om känslorna då. Vi har diskuterat annat som inte fungerar i förhållandet. Eller jag har diskuterat och han har lyssnat.
    Svårt med en tidsplan men jag skulle säga minst några månader, kanske ett halvår. Du måste ju komma till insikt om vad DU vill och kunna formulera hur du känner. För mig är att säga en så grundläggande sak som att man tappat känslorna för partnern detsamma som att göra slut. Samma om han sa det.
    Så man måste verkligen veta vad man ger sig in på.
  • Anonym (J)

Varför har ni inte pratat redan innan det blev såhär? 

• Anonym (J)
    Anonym (Vilsen) skrev 2024-12-12 19:49:16 följande:

Ja hur länge hade du velat stt din partner hade väntat på att prata om något sådant? Helst igår va? 

Jag fattar inte sånt här. Varför pratar man inte?

• Anonym (J)

Skit i vad det är för dagar, slösa inte din partners tid och låtsas som ingenting. Finns inget värre 

• Anonym (Vilsen)
    Anonym (J) skrev 2024-12-12 20:10:35 följande:

Varför har ni inte pratat redan innan det blev såhär? 

förstår att jag gav en otydligt beskrivning. I höstas började jag fundera och har vid ett flertal tillfällen tagit upp de aspekter jag vill se förändring av i förhållandet. Min partner i fråga har inte kommit med några åsikter, förslag eller ändringar. Faktum är att han nog inte alls förstått men har suttit bredvid och lyssnat. Det är tröttsamt att behöva nämna samma sak om och om men jag har öppnat upp mig fast jag varit rädd, jag har försökt förtydliga på olika sätt hur jag vill ha det för att vi ska hålla i längden. Jag har bara aldrig uttryckt ?om vi inte ändrar dehär så lämnar jag?, eller liknande. Jag tror inte han hängt med på hur viktigt de är för mig trots att jag sagt det. Men vardagen där emellan samtalen är enkel, kärleksfull och rolig. Vi låtsas bara inte om samtalen som jag haft med honom. Så vi har pratat, jag vet bara inte om jag ska ställa hårt mot hårt eller fortsätta prata och se hur mina känslor faller sig för att sedan ta upp det. Eller hur jag nu ska göra liksom
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (J) skrev 2024-12-12 20:11:20 följande:

Ja hur länge hade du velat stt din partner hade väntat på att prata om något sådant? Helst igår va? 

Jag fattar inte sånt här. Varför pratar man inte?

Out of the blue hade jag aldrig velat ha det, men nu har jag berättat om omständigheter runt omkring och vill bara ha dendär bekväma relationen tillbaka. Jag vill inte göra slut. Jag vill inte att allt han hör ?jag vill göra slut? oavsett hur jag uttrycker mig och då må dåligt över jul och allt dehär. Jag är ingen hemsk människa och jag vill inte göra slut
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (J) skrev 2024-12-12 20:12:12 följande:

Skit i vad det är för dagar, slösa inte din partners tid och låtsas som ingenting. Finns inget värre 

Tack för input! Det är 50/50 egoistiska skäl och för att jag inte vill överösa honom med det just innan dec/jan är över
  • Anonym (Vilsen)
    Anonym (Malin) skrev 2024-12-12 20:01:54 följande:
    Svårt med en tidsplan men jag skulle säga minst några månader, kanske ett halvår. Du måste ju komma till insikt om vad DU vill och kunna formulera hur du känner. För mig är att säga en så grundläggande sak som att man tappat känslorna för partnern detsamma som att göra slut. Samma om han sa det.
    Så man måste verkligen veta vad man ger sig in på.
    Tack Malin. Vi verkar gå i samma tankebanor du och jag. Ja gud va de är svårt?
Svar på tråden Berättar man att man tappat känslor?