Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul
Skriv ett brev. Någonstans mot slutet av brevet skriver du "krullebulle-säg detta ord till mig när du läst klart, så jag vet att du tagit mig och det här brevet på allvar!".
I brevet så säger du att du är orolig för honom, eftersom familjelivet går lite på sparlåga. Säg att du gärna hör från honom vad han förväntar sig och tycker är värt att lägga tid och energi på, och du presenterar dina tankar i detta brev.
Säg att du sett fram emot att bilda familj med honom. Säg att du läst skäckexempel om män som bara låter sina fruar fixa allt i hemmet (typ mansbebisar på Instagram), men tänkt att du ju hittat en BRA man, en som lagar den mesta av maten och som myser med sina syskonbarn. Du hade en bild av hur han skulle vara som pappa. En engagerad pappa, som vill ge sina barn en underbar barndom.
Du vill att era barn ska vara lyckliga med många bra minnen. För att få det till stånd krävs det tid och energi och engagemang från er båda.
- Du vill se att han tar mer ansvar för t.ex. mat - men förstår vad barnen behöver OCH vad som gör dem glada. Han måste förstå att gammal gröt faktiskt är ett lågvattenmärke, vilket inte imposnerar på dig. Ni kan hitta på ett kod-ord som ni kan använda när ni tycker att den andra kunde ha lagt manken till lite mera, för att ge barnen en fin barndom.
- Minimi-krav två, är att han - om han nu inte vill steppa upp och BIDRA till att tex ge barnen en magisk jul - är att han åtminstone STÖTTAR DIG i det du försöker få till. Säger uppmuntrande saker, påpekar för barnen vilken bra mamma de har, låtsas vara glad över det som faktiskt gör barnen glada! Detta är ett minimikrav! Hur tror han att du påverkas mentalt av att få nertryckande kommentarer? Har han ens tänkt på det? Vad försöker han åstadkomma genom att vara en negativ röst i ert hem?
Säg att du vill att han tar denna feedback på allvar. Det kommer från ditt hjärta - och kärlek är vääl att bry sig om det som personen man älskar bryr sig om?
Säg att det tagit mycket tid av ångest och självrannsakan för att skriva detta brev, men du känner starkt att saker och ting måste vändas - för du vill iten ge dina barn en uppväxt med en sur pappa som är grinig och som itne stöttar sin fru. Er relation sätter en bild i barnens huvud om hur relationer ska se ut.
Du vill att han ska vara din största fan och stötta dig, i alla tokigheter du kan komma på, och du gör då likadant för honom! Kan ni komma överens omd etta, krullebulle?
Typ.