Inlägg från: Anonym (Tigerklo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tigerklo)

Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul

Anonym (Harfåttnog) skrev 2024-12-12 21:42:59 följande:
    Ja, jag har funderat på det ibland faktiskt. Han ville bli pappa, vi pratade igenom det ordentligt innan. Men nu känns det som det mer är en börda ja. 

Jag tror det också är att han har svårt att leva sig in i ett barns önskan. Han blev jätteförvånad att barnet ville önska tårta till födelsedagen och tyckte det var onödigt. Barnet blev dock TOTALT överlyckligt när det visade sig att jag fixat den önskade tårtan. Mannens kommentar var lite att "jaha nu har du skaffat dig jobb alla kommande år då att uppfylla önskningar".

Och som du säger, syskonbarn är inte egna barn. Det är en skillnad såklart. Men om någon är bra med syskonbarn och säger att de verkligen vill ha egna och att det är vad de vill i livet, så hade jag ändå trott att det skulle visa sig lite mer.

Jag vill ge mina barn minnen. Men som sagt, just nu hade det i princip varit enklare om han varit bortrest, för då hsde jag iaf inte haft någon som sänkte humöret eller drog ned stämningen. För så kul är det inte när man förberett något inne, barnen blir glada, men mannen suckar över att det är saker man måste plocka undan sen, eller att det blev disk efter pepparkaksbaket (som jag tar hand om), eller att han helt går förbi det jag gjort och börjar typ sopsortera kuvert från dagens post.
    Men vad kul att leva med Grinchen?

Jag hade några kraftiga bråk med min man de första jularna med barn, men när jag till slut sa att om jag hade dött så hade väl våra barn levt som Jehovas, inte vetat nånting om svenska högtider eller haft några roliga helgminnen alls att tala med andra barn om, då trillade polletten ner.

Tar inte han ner jullådorna från vinden och hjälper till så blir det ingen jul, jag vägrar börja. Kommer lådorna ner för sent så blir det inte den mat och de kakor han gillar mest, då hinner jag inte göra det utan prioriterar mig, precis som han.

Ego möter den som ego är.

I år har han t.o.m. renoverat en adventsljusstake i trä från sina morföräldrars hem och tände ljus i den första advent, det var gulligt! Så när fan blir gammal blir han uppenbarligen religiös... Tomte
  • Anonym (Tigerklo)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-13 21:25:09 följande:

En fråga bara, se det inte som kritik nu alla som separerat på grunder liknande TS;  Om det är så oerhört jobbigt att vara den som pysslar och julpyntar etc i en tvåsamhet, blir det enklare när ni separerat och fixar bara för er själv och barnen då? 

Jag menar, jobbet att planera, pynta osv borde väl vara detsamma? Kanske till och med lättare när man är två då kanske den ena kan laga mat eller avlasta med något annat medans man fixar? Och även om den andra inte gör det så måste du ju göra allt det där och då verkligen precis allt om du är själv?

Jag kanske är korkad men fattar vart kliven inte varför det skulle bli så mycket enklare att leva själv, att du skulle orka mer då? Man hör ju jämnt om ensamstående som är helt slutkörda?..

Det blir mindre jobbigt när inte en är negativ och drar ner en hela tiden, och den kvinna som slipper plocka prylar och städa efter en vuxen man tycker ofta det blir lättare att bara hantera sig och barnen.

De kvinnor som har ekonomisk stress mår ofta dåligt av det. Många kvinnor som mår dåligt har varit våldsutsatta och/eller utsatta för ekonomisk misshandel och det finns något som heter eftervåld som du kan googla, ifall inte begreppet är bekant. Att bli fri kan då ta flera år, och medföra sjukskrivning och ibland även förlorat jobb, indirekt p.g.a. separationen från en icke fungerande man.

De kvinnor som har välfungerande ekonomi och lämnar män som inte är sociopater eller missbrukare mår oftast bra efter separationen, jag känner själv flera stycken. Men också ett exempel på extremt eftervåld med vandalism, misshandel, våldtäkt, stryptag tills kvinnan svimmat av, spridande av privat film och stalking.

Hur stabil tror du själv att du hade varit om du kunde förvänta dig att bli överfallen och strypt varje dag i ditt liv, att någon kastar in brinnande trasor i ditt brevinkast medan du sover där eller eller att någon klippt bromsarna på din bil när du ska köra till jobbet på morronen?
Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul