Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul
Här är det också jag som julpyntar, julpysslar och bakar med barnen. Jag köper klappar, jag fixar julkalendrar, jag ser till att det är adventsljus i julstaken och jag gör nissebusen.
Jag har också hand om barnens födelsedagar: planerar kalasen, köper presenterna, bjuder in folk, ordnar rubbet.
Jag ordnar halloween-kläder och har koll på när diverse firanden är.
Vad gör min man? Han ställer upp på hela skiten. Han köper sista-minuten-grejen jag glömde. Han låtsas bli exalterad över nissehyssen. Han följer med barnen på halloweendiscon o.s.v. Så han drar inte ner stämningen som din man gör, även om min man säkert tycker att 80 % är totalt onödigt.
En annan sak min man ansvarar över är barnens sporter. Han hämtar, lämnar, är tränare i två av deras lag, följer med på cuper, är på varenda dansuppvisning och filmar rubbet, ser till att barnen har rätt utrustning, att avgiften är betald, tar barnen på olika läger och hela den biten. Detta tar han allt ansvar för, året om.
För mig landar jag därför i att... vi har olika intressen, och tar därför mer ansvar för olika saker. Tar din man ansvar för något som du gärna släpper helt?
Jag tar mest ansvar för hem och hushåll också. Men då arbetar jag 50 % och han heltid+. Vi båda hade samsyn på denna bit. Medan din man verkar tro att ni båda ska lönearbeta lika mycket, men du ska ta mer i hemmet..? Det hade jag aldrig gått med på.