• Anonym (M)

Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul

Jag tycker du beskriver en kärlekslös man.

Du blir nog lyckligare och framförallt, mer kraftfull och kan vara en bra mamma, utan honom.

• Anonym (M)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-12-13 21:25:09 följande:

En fråga bara, se det inte som kritik nu alla som separerat på grunder liknande TS;  Om det är så oerhört jobbigt att vara den som pysslar och julpyntar etc i en tvåsamhet, blir det enklare när ni separerat och fixar bara för er själv och barnen då? 

Jag menar, jobbet att planera, pynta osv borde väl vara detsamma? Kanske till och med lättare när man är två då kanske den ena kan laga mat eller avlasta med något annat medans man fixar? Och även om den andra inte gör det så måste du ju göra allt det där och då verkligen precis allt om du är själv?

Jag kanske är korkad men fattar vart kliven inte varför det skulle bli så mycket enklare att leva själv, att du skulle orka mer då? Man hör ju jämnt om ensamstående som är helt slutkörda?..

Slipper hon energitjuven och bromsklossen så går det nog ännu lättare. Han verkar ändå inte göra så mycket nu. Mest ha en destruktiv inverkan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Maja) skrev 2024-12-14 22:25:28 följande:

Här är det också jag som julpyntar, julpysslar och bakar med barnen. Jag köper klappar, jag fixar julkalendrar, jag ser till att det är adventsljus i julstaken och jag gör nissebusen.

Jag har också hand om barnens födelsedagar: planerar kalasen, köper presenterna, bjuder in folk, ordnar rubbet.

Jag ordnar halloween-kläder och har koll på när diverse firanden är.

Vad gör min man? Han ställer upp på hela skiten. Han köper sista-minuten-grejen jag glömde. Han låtsas bli exalterad över nissehyssen. Han följer med barnen på halloweendiscon o.s.v. Så han drar inte ner stämningen som din man gör, även om min man säkert tycker att 80 % är totalt onödigt.

En annan sak min man ansvarar över är barnens sporter. Han hämtar, lämnar, är tränare i två av deras lag, följer med på cuper, är på varenda dansuppvisning och filmar rubbet, ser till att barnen har rätt utrustning, att avgiften är betald, tar barnen på olika läger och hela den biten. Detta tar han allt ansvar för, året om.

För mig landar jag därför i att... vi har olika intressen, och tar därför mer ansvar för olika saker. Tar din man ansvar för något som du gärna släpper helt?

Jag tar mest ansvar för hem och hushåll också. Men då arbetar jag 50 % och han heltid+. Vi båda hade samsyn på denna bit. Medan din man verkar tro att ni båda ska lönearbeta lika mycket, men du ska ta mer i hemmet..? Det hade jag aldrig gått med på.

Så han ska få en heltidslön men du ska bara få en halvtidslön så du kan jobba mer obetalt med hem och hushåll än vad han gör. Betalar han då mer hemma eller hur kompenserar han det?

• Anonym (M)
    Anonym (Maja) skrev 2024-12-15 11:55:33 följande:
    Alla pengar in är till familjen, med undantag för öronmärkta pengar för min pension. Han har alltså inte en heltidslön till sig, utan alla pengarna som kommer in kommer in på vårt gemensamma konto. 
    Ja då blir du ju kompenserad för att du har mer obetalt arbete låter det som. Ni delar på allt jobb och alla pengar. Även pensionen är viktig ja. Den kommer ju normalt bli mindre för en som lönearbetar mindre. Men får ni det lika bra i slutändan så låter det ju bra.
Svar på tråden Jag tar allt ansvar för att barnen får en jul