cosinus skrev 2024-12-15 17:47:25 följande:
Det där tror jag är otroligt vanligt.
Jag skojar inte om jag säger att jag tror jag startat diskmaskinen under 10 ggr på 5 år. För om jag ska göra det så måste jag både packa, starta och helst packa ur den innan min man ser det för annars packar han om ifall han hinner eller gnäller på att det hade gått att stapla bättre om den redan är körd. Och då får det vara, då kan han sköta det själv.
Jag sköter å andra sidan all tvätt för där har jag ett sätt jag vill ha det på.
Likt TS är min man uppväxt med att det inte är så noga. Presenter på födelsedagen eller senare - inte så noga. Och bevisligen har det funkat för dem. Men jag vill inte ha det så.
Så jag köper att jag får planera och göra det jag är brydd om. i gengäld äter jag ingen julmat så det får han fixa. Jag kan äta pizza på julafton om det är så (där saknar jag tradition med julbord). Jag styr upp det jag tycker är viktigt för jul (och födelsedagar) och ger honom uppgifter att lösa till ett visst datum. Typ handla det här idag och så ett artikelnummer till en vara i en viss affär. Då löser han det.
men mycket handlar om att vill man ha något på ett visst sätt och inte kan kompromissa. Då får man också vara beredd att göra det själv. Vill man ha hjälp att göra saker, då får man acceptera att det inte alltid blir precis som man tänkt. Jag har en väldigt tydlig bild över hur jag vill ha mycket. Men det är mitt facit. Inte nödvändigtvis alla andras.
Haha det där känner jag igen så väl. Dom ytterst få gångerna frun fyllt diskmaskinen så kommer jag tömma den och göra om det, vilket jag lett till att hon i princip slutat diska. Men jag gnäller inte utan är 100% fine med upplägget för då blir det så som jag vill ha det. Det är ett bra exempel och jag tror det hos många fungerar på samma sätt fast omvänt med högtider.