Anonym (julpynt) skrev 2024-12-17 17:50:10 följande:
Jag är man 43 år och har barnen VV
Då jag inte är religiös så håller jag inte på med allt som har med julen att göra.
TS ta den frågeställningen till dig själv.
Håller jag bara på med detta för att släkt och vänner gör det eller gör jag det för jag tycker det är kul ?
varför sätter jag upp en ljusstake i fönstret? den är väl judisk?
Varför hänger jag upp en adventsstjärna? Herrnhutismen vad är det för något?
Folk gör bara saker som man alltid har gjort - det är tradition!!!
Det är väl bättre om barnen får en lugn och avslappnad mamma och julafton.
Själv har jag barnens mini-julgran i fönstret och året runt belysningen uppe på balkongen.
På julafton ska jag till Skansen och dansa kring granen med barnen. (deras önskemål)
laga julmat Glöm det! varken barnen eller jag är speciellt förtjusta i det.
Kalle anka på julafton - barnen bryr sig inte, dom kollar på youtube varje dag på tecknat.
proppa i sig massa godis. varför då ?
Våra barn pratar om hur julen är, att det känns nästan magiskt, och de är väldigt nostalgiska kring dekorationerna som kommer upp. Jag njuter lika mycket själv, hela december, utav magin vi skapar.
Du låter tråkig... Det fattar ju alla att man kan fira jul med diverse traditioner utan att vara religiös - men man skapar minnen! Hela vintern blir rätt lång och mörk om det inte piggas upp med levande ljus, glögg, pepparkaksbakande, glitter i massor... Finsk julmat hos oss faktiskt, supergott! Kalla Anka följer vi inte, men julsånger ekar i huset på julafton särskilt. Också att hela familjen samlas dagarna kring jul är fantastiskt. Vissa av oss kör julklappsspelet - superkul enligt barnen, fast det blir mindre klappar per person på det sättet. De är med! Vi brukar också ha uppesittarkväll i juliga pjamasar. Och spelar mycket brädspel med familjen - just nu är det mycket Hitster (rekommenderas! fast de har lite strul med appen på sistone).
Varför äta massa godis? För att det är mysigt, och lite speciellt att få unna sig lite extra gott i vintermörkret.
Allt detta gör vi för att vi alla tycker det är kul!
Vad tycker du är kul? Och: vad gör du som BARNEN tycker är kul? Hur kommer de se tillbaka på pappaveckorna, när de blivit äldre? Torr och tråkig pappa som bara gör sånt som han själv tycker är roligt..?