Inlägg från: Anonym (men) |Visa alla inlägg
  • Anonym (men)

Sambo och jul

Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-12 21:29:50 följande:
    Sambo och jul

Jag är nybliven sambo och min kille vill inte att vi firar jul och nyår tillsammans, utan att vi åker på varsitt håll och firar med våra nära. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta, och kan inte låta bli att känna mig lite ledsen...

Så gjorde jag och min man också, ända tills vi fick gemensamma barn. Ingen av oss ville avstå att fira med våra egna familjer, och var inte redo att börja egna traditioner ännu. Så vi firade ofta en liten jul tillsammans innan jul och sen på varsitt håll med våra familjer. Nyår firade vi ofta ihop, men reser man långt till familjen så kan det ju vara bekvämt att stanna över nyår också.

Tycker inte du behöver dra så stora växlar på detta.
  • Anonym (men)
    Anonym (Paula) skrev 2024-12-13 10:29:04 följande:

Inga problem med att fira med föräldrar men då tar man ju med sin sambo. 

Fast sambon kanske vill fira med sin familj?
  • Anonym (men)
    Anonym (Paula) skrev 2024-12-13 11:38:02 följande:
    Inga problem, man kan skiftas om på julafton och träffa den andra sidan en annan dag i julhelgen. 
    Är ju inte säker att man bor så nära sin familj, eller att de olika familjerna bor så nära varandra. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Paula) skrev 2024-12-13 12:22:52 följande:
    Nej, då får man väl låta bli om man inte vill fira med sin sambo.

Jag bara tycker det är konstigt att vissa väljer att leva med någon som man sedan inte vill fira högtider med. 

Men naturligtvis gör var och en som de själva vill. 
    På sikt skapar man ju egna traditioner med den nya familjen som är ens sambo och eventuellt barn. Men många firar nog på varsitt håll ett tag när man precis flyttat ihop. Inget konstigt alls. 
Svar på tråden Sambo och jul