• Anonym (Pappa)

Dotter vägrar borsta tänder

Hej
    Jag ger snart upp och behöver hjälp eller tips.
    Varje kväll så vägrar dottern att borsta tänderna. Jag kan säga till i god tid innan, att efter vi lekt nu så borsta vi tänderna sen och det går hon med på.
    När vi väl ska borsta, håller hon bara på och larvar sig. Sen slutar det i att vi blir arga på varandra. Hon kan börja slåss, gråta m.m
    Det kvittar om jag säger till lugnt och sansat eller blir arg och förklarar att man inte får slåss och att man borsta tänderna.
    Förstår att detta bara kan vara en period, men hon lyssnar inte och visar noll respekt för mig som pappa eller mamman i dessa sammanhang.

• Svar på tråden Dotter vägrar borsta tänder
  • Elin pelin

Vi hade det jobbigt ett tag med dottern och tandborstning. Jag valde vägen att tandborsten skulle in i munnen var morgon/kväll bara för sakens skull  Sen att jag bara hann nudda en tand det struntade jag i. Hon gav till slut med sig och gapade.  Självklart gjorde jag det inte med våld men hon kunde inte heller slippa genom sina lekar eller tjat.
    Hade det gått smidigare på något annat sätt, kanske, men detta var det enda jag kunde komma på.

Det finns nog lika många åsikter som föräldrar men huvudsaken är att du tror på det du väljer att göra och att ditt barn inte känner att det är med våld

• Anonym (M)

Sluta leka i god tid istället. Lugna aktiviteter som att läsa en bok är bättre.

• Anonym (M)

Och en sak till. Glöm ordet "respekt". Det ska inte ens finnas i din vokabulär när det handlar om så där små barn. De funkar inte på det sättet.

• Anonym (Caroline)

Så är det för min dotter också och det enda som har hjälpt är att göra tandborstningen till en lek så att det blir något roligt istället för tråkigt och jobbigt. 

• EnAnonumius

Kanske detta kan vara något för er?

https://rockamunnen.se/

En app som är ett spel samtidigt som det är en borsttimer som skall vara till hjälp att göra tandborstningen roligare...

Ah-ja bara ett litet förslag till ett alternativ, så ni slipper ha tredje världskriget i badrummet vid varje tandborstning...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jess)

Säger som barnets före detta (notera f.d.) tandläkare: det är bara att hålla fast henne, hårt.  Till och med tandsköterska såg chockad ut.

Vi bytte tandläkare pga av flera saker men detta var droppen. 

Vi gick över till att hon fick borsta själv på morgonen och vi på kvällen. En period fick hon klistermärken och belöning om vi borstade ett visst antal gånger. 

Idag 12 år och borstar tänderna hyfsat. Med det menas att ibland är tandborsten i munnen iaf medan man spelar piano i 5 - 10 minuter. Eller läser en bok och slöborstar. Tack och lov hyfsat bra tänder och inga hål ännu så vi låter henne hållas. Finns andra fighter att ta. Men hon borstar 2 x dagen iaf.  

Svar på tråden Dotter vägrar borsta tänder