Inlägg från: Anonym (Vårdnadshavare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vårdnadshavare)

Bör män portas från förskolan?

Den senaste tidens rapporter om sexuella övergrepp inom förskolan får mig att ställa mig den här frågan. Andelen män som jobbar i förskolan är ytterst liten. Andelen övergrepp mot barn i förskolan som begås av manliga pedagoger tycks vara ca 100%. Jag betraktar mig själv som en medveten feminist som är mån om ett jämställt samhälle. Samtidigt känner jag mig lättad över att det i nuläget inte finns några manliga pedagoger på mitt barns förskola. Jag har också erfarenhet av fantastiskt fina manliga pedagoger inom förskolan, men är det värt risken? Idag är mitt svar tyvärr nej. Ingen mans rätt att jobba med barn bör gå före barns rätt till sin egen kropp och en trygg miljö. Hellre en kränkt vuxen än ett sexuellt ofredat barn. På förskolan lämnar vi det dyraste vi har i andra människors händer. Verklig jämställdhet på området kräver ett betydligt säkrare system för rekrytering av i synnerhet män. Jag hör gärna era tankar kring detta.

• Svar på tråden Bör män portas från förskolan?

Tack för din reflektion. Jag håller med om att det behövs fler pedagoger och mindre barngrupper i förskolan - det är ett stort problem av flera anledningar. Jag har som sagt själv barn i förskoleålder så jag vet hur verksamheten ser ut. Men att även kvinnor kan ofreda ett barn - vilket jag givetvis fattar - är en klen tröst i sammanhanget. Tror du ändå inte att det är betydligt vanligare att dessa övergrepp begås av män? 

Utveckla gärna varför du tycker att män ?behövs? i förskolan?

Tack till er som svarar sakligt utan att raljera eller förlöjliga. Jag tycker att det är en intressant och väldigt svår diskussions helt enkelt. Ni som vänder på steken och vill göra er lustiga har säkert intressanta åsikter ni med om ni ids ta det hela på det allvar det förtjänar.

Anonym (Man) skrev 2024-12-14 15:45:19 följande:

Jag skulle själv inte vilja arbeta där som man och som det ser ut idag. Dessutom rätt kass lön.

Det är i grunden en väldigt orättvis tanke och ett misstänkliggörande av alla män, trots att det är ett litet fåtal som begår dessa brott. Men frågan är om det är värt risken att låta män arbeta med små barn?

Ytterst får man fråga sig om denna orättvisa gällande män på förskola ska prioriteras eller barnens trygghet? Svårt

Jamen precis, det är ju det som är dilemmat här. Många lyfter mörkertalet gällande kvinnliga förövare, och kanske är jag för naiv för att ens se denna risk. Jag tycker hur som helst frågan är värd att lyfta för det är barnen det handlar om, inte de vuxna. Rekryteringen och arbetssituationen MÅSTE omöjliggöra dessa övergrepp, kosta vad det kosta vill. 

Anonym (F) skrev 2024-12-14 10:16:18 följande:

Det är vanligare att män begår övergrepp, men det finns extremt många fler kvinnor än män som jobbar inom fsk. Det betyder att det ändå inte är så stor skillnad i antal mellan män vs kvinnor som begår övergrepp, men jag misstänker att många kvinnor inte läggs märke till, ett mörkertal utan dess like. Ska vi kanske förbjuda alla vuxna i fsk för att vara på den säkra sidan?

Det skulle vara intressant att få lite mer bakgrund till detta stora mörkertal som många nämner när det gäller kvinnliga pedagoger. Vilka belägg och erfarenheter bygger denna teori på, eller handlar det mest om att det statistiskt borde vara så? Vad tror/vet du själv?
    Anonym (Börje) skrev 2024-12-14 15:35:49 följande:

Intressant tanke. Jag tror som sagt att det finns mörkertal bland kvinnor. Kan tillägga att när jag gick på dagis som det hette då så var det en kvinna som fick sluta och ryktena fick om att skälen just det... Jag tror jag var lite av hennes favorit och var även hemma hos henne vid minst ett tillfälle. Min bild av henne var att hon var jättetrevlig, men jag minns inte så mycket då jag bara var 4-5 år. Just saying...

Jag beklagar att du behövt uppleva det. Bra att hon fick sluta om det låg sanning bakom ryktena. 

Svar på tråden Bör män portas från förskolan?