• Anonym (Undrande make)

Varför ber min fru mig om lov?

Tänkte i veckan på att min fru ofta ber mig om lov för saker och ting. Det har hon gjort i 10 år men jag har inte reflekterat över det innan. Det kan vara saker som om hon får gå på AW, träffa kompisar på en kväll, gå en kurs, börja rida, mm. Är vi på restaurang frågar hon om hon får ta en efterrätt eller ett extra glas vin. När hon köper kläder behåller hon de bara om jag tycker de är snygga, gillar jag inte en tröja blir hon lite sur men skickar tillbaka den.
    Jag har nog aldrig sagt att hon inte får lov att göra något men ändå verkar hon vilja ha mitt godkännande. Detta är inget problem eller något som stör mig men blir lite nyfiken på hur andra har det, har ni det likadant?
    Tillläggas kan att jag aldrig ber henne om lov för att göra saker, vilket inte verkar störa henne.

• Svar på tråden Varför ber min fru mig om lov?
  • Anonym (Hmm)

Hon har antagligen haft en kontrollerande kille innan dig.

• Anonym (V)

När det gäller att gå iväg och göra saker så brukar man väl prata ihop sig om man bor ihop. Speciellt om man har barn. 

• Anonym (Varit där)

Jag förstår precis varför, det är inte "normalt" och inget som förekommer i dom flesta relationer. Jag gjorde precis samma sak när jag träffade min man för snart 20 år sedan och kan fortfarande ibland komma på mig själv över att jag känner mig förminskad och ber om lov. Det är inte pga min man utan att jag tidigare levt i en destruktiv och kontrollerad relation. Har din fru samma förflutet som påverkar henne idag? Hon kanske behöver få gå att prata och bearbeta det. Prata med henne om det utan att låta "anklagande" och säg precis som du skriver här att det är något du funderat över vad det beror på?  

• Jemp

Har ni barn eller andra ansvarsområden som kräver avstämning? 

Är det du som betalar eller har ni en jämställd ekonomi?

• Anonym (Helena)

Du är kontrollerande mot din fru utan att du är medveten om det, så är jag också så man får se upp med att uttrycka sina egna åsikter om man inte gillar något och uppmuntra till det partnern vill göra köpa eller vad det nu handlar om. 

• Anonym (Milla)

Vissa saker är inte konstiga att fråga om. Är det ok att gå
    på AW på fredag?
    Det betyder inte att mannen ska bestämma om det är ok eller inte utan om det passar rent tidsmässigt. 

Andra saker, som efterrätt. är konstiga att fråga om. 

• Anonym (O)

Jag är likadan fast på jobbet, till min chef. Trots att jag vart där i över ett år nu. Min chef har sagt att jag behöver inte be om lov för allt, att jag micromanage över mig själv. Men det sker liksom automatiskt, kan inte hjälpa det. 

• Studentpappa

Är väl inte så orimligt att fråga om det funkar att man gör ditt eller datt när det innebär att partnern blir själv med ungarna? 

Så har då jag alltid gjort, likadant med tjänsteresor. Jag brukar fråga om det funkar att jag är borta tex tis-ons eller om hon börjar tidigt osv..

Vore ju fint om sambon frågade om det var ok med en bulle till men det gör hon inte..

Ride it like you stole it
  • Tecum

Det är väl både okej och högst lämpligt att man frågar om det funkar att börja med en ny aktivitet eller gå ut med kompisar en kväll. Partnern kan ju ha något på gång samma kväll eller ha gemensamma planer. Likaså om ekonomin är tajt. Och är man van att fråga sitter det kanske i och går automatiskt även vid småsaker.

Hon kan också vara konflikträdd eller se det som ett sätt att kommunicera. Det behöver alltså inte bero på att hon varit utsatt för kontrollerade personer tidigare i livet. Vilket i så fall lika gärna kan vara föräldrar som en man.

• Anonym (Man5)

Du har en respektfull tjej. Grattis

• Anonym (Stina)

Kan det vara så att du sänder ut sursignaler om hon inte frågar? 

Svar på tråden Varför ber min fru mig om lov?