• Anonym (Trasig)

Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig

Hej! 

Jag går till psykolog varje vecka sedan 1 år tillbaka. Anledningen till att jag började gå till psykolog var att jag utvecklade PTSD symtom av min då nya före detta chef.

Förmodligen kopplar min hjärna ihop trevliga män med livsfara pga tidigare händelser där män först varit trevliga för att allt sedan utvecklar sig till något hemskt. Av en man jag hade sexuell relation med blev jag helt plötsligt strypt av så att jag fick spräckta blodkärl i ansiktet. En annan man jag jobbade med kysste mig helt oväntat på halsen. Den tredje "trevliga mannen", min före detta chef, skrev om min hälsa i en gruppchatt på jobbet, problemet var ju bara att jag också var med i den chatten och jag kände mig helt galet huggen i ryggen. 

Har beskrivit dessa händelser med min psykolog men upplever att hon mest vänder på allt och undrar vad jag sänder ut för signaler. Att jag förmodligen behöver bli tydligare med hur jag kommunicerar och att jag är lite dålig på att förstå hur andra personer kan känna. Känner mig mest bara förvirrad över hur JAG kan skydda mig mot dessa händelser? Ska jag tolka det som att skulden är min för vad jag blivit utsatt för? Och hur kan det i så fall hjälpa mig både känslomässigt och praktiskt? Är lösningen att ha alla män på en armslängd avstånd, både fysiskt och emotionellt?

• Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig
  • Anonym (Vera)

Byt psykolog. De är som alla andra människor, en del är bra andra är dåliga och de flesta medelmåttiga. 

• Anonym (.)
    Anonym (I) skrev 2024-12-14 20:59:08 följande:
    Uppenbarligen godkändes hon av psykiatrin så känns som det säger en del. 
    Fast vad tror du, att de utsätts för testsessioner av rekryteraren? De anställer vad som verkar bra. Det är svårt att hitta psykologer.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Vera) skrev 2024-12-14 23:02:16 följande:

Byt psykolog. De är som alla andra människor, en del är bra andra är dåliga och de flesta medelmåttiga. 

Så det man vill ha är en psykolog som bara håller med, kammar medhårs och stärker uppfattningen att man är ett offer?
  • Tom Araya

Jag kan till viss del förstå att du uppfattar det som att du blir skuldbelagd, men det är kanske inte vad hon menar, utan att livet och kontakten med andra människor är ett samspel där vi bör kunna uttrycka oss så folk förstår och likaså kunna förstå andra människor och vad de uttrycker. Ibland är det inte ens fel att två personer missförstår varandra.
    Psykologen skulle inte göra sitt jobb och hjälpa dig för ditt framtida liv om hon uteslöt den aspekten.

• Anonym (.)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-12-14 23:11:26 följande:
    Så det man vill ha är en psykolog som bara håller med, kammar medhårs och stärker uppfattningen att man är ett offer?
    Märkligt att det faktiskt finns personer som inte är bra på sina jobb. Det är normalt att gå igenom situationer för att se beteendemönster men att folk begår övergrepp på TS eller "bara" beter sig riktigt oprofessionellt är inget som en psykolog ska få TS att ta på sig skulden för. Något i denna kontakt funkar inte så att byta psykolog är inget konstigt. Det är inte precis one fits all..
  • Anonym (Patricia)

Om du hade beskrivit dina möten med dessa personer i en Facebook-grupp som fokuserar på relationer tex , vad tror du att du hade fått för råd ? 
    Jo givetvis att vara extra noga med vilka signaler du sänder ut, att se över dina krav på andra människor, att bli bättre på att läsa av andra människor,  lära dig se röda flaggor, inse ditt värde etc etc.  
    Att hamna i EN dålig relation kan alla göra , men att upprepa det flertalet gånger är ett klart mönster på att du missar något i kontakten med andra människor och att du behöver jobba på dig själv. 

• Anonym (Men tänk lite för fan)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 23:22:51 följande:

Jag kan till viss del förstå att du uppfattar det som att du blir skuldbelagd, men det är kanske inte vad hon menar, utan att livet och kontakten med andra människor är ett samspel där vi bör kunna uttrycka oss så folk förstår och likaså kunna förstå andra människor och vad de uttrycker. Ibland är det inte ens fel att två personer missförstår varandra.
    Psykologen skulle inte göra sitt jobb och hjälpa dig för ditt framtida liv om hon uteslöt den aspekten.

Har du varit i många situationer där kvinnor tydligt vill bli kyssta på halsen på arbetstid?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Kanske) skrev 2024-12-14 23:11:26 följande:
    Nej. Man vill ha en psykolog som kan motivera och förklara behandlingen. Kan man inte få med patienten på tåget är behandlingen rätt meningslös, eller hur? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-15 11:00:58 följande:

Att hamna i EN dålig relation kan alla göra , men att upprepa det flertalet gånger är ett klart mönster på att du missar något i kontakten med andra människor och att du behöver jobba på dig själv. 

För en chef som snackar om privata saker i en gruppchat eller att en kollega plötsligt kysser en på halsen är något som man själv behöver jobba på sig själv för? En kollega som gör sånt kan inte varit tydlig innan heller.
  • Anonym (Elsa)

Intressanta svar här. Om ts går därifrån och känner sig skuldbelagd har samtalet inte varit bra. Det innebär inte att en psykolog inte kan utmana tankar men det behöver göras på ett sätt som inte får ts att må direkt dåligt. 

Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig