Inlägg från: Anonym (Syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster)

Krävande relationer

Säg nej till hjälp, kommentarerna får du ändå så lika bra att hålla sig undan. Du är inte skyldig att ge någon av varken din tid eller dina pengar, särskilt inte mot otrevliga personer.

Fira jul med någon annan! Jag misstänker att det här är nära släktingar och att det kan innebära att du också missar att fira med andra, önskade personer, men du borde förklara orsaken för dem och be att ni kan ses andra dagar istället.

• Anonym (Syster)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:20:05 följande:
    En av dem. Det är make och mamma det handlar om. 
    Skilj dig!!!
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:30:07 följande:
    Det är min mamma som är gammal och väldigt sjuk. Hon har gjort mycket för mig tidigare och vill nu ha min hjälp. Tycker att jag gör det jag kan utifrån förutsättningarna som finns men det är inte nog. Hon mår väldigt dåligt och har bara mig för det mesta av tiden. Hon tycker att jag är taskig och snål och jag blir osäker på om det är så. 
    Det spelar ingen roll. Du är fortfarande inte skyldig att ställa upp för någon som är elak mot dig, oavsett vad hon gjort för dig förut.

Om hon inte har pengar får hon ansöka om försörjningsstöd. Om hon inte klarar vardagen får hon ansöka om hemtjänst.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:50:57 följande:
    Den här gången är det hjälp med att köpa julklappar till alla. Jag har hjälpt till förut med att handla presenter och lägga ut pengar, men jag får inte tillbaka några pengarna. Den närmsta veckan har jag inte tid att fixa med detta och jag har inte pengar att lägga ut. Hon tycker att jag är snål. Jag har tidigare lånat ut pengar och får ibland tillbaka och ibland inte. När jag säger nej skriker hon att du har ju aldrig några pengar. Har en helt ok lön men jag har barn, hus med mera som jag behöver lägga pengar på. När jag gick igenom mitt konto hade jag gjort 15 st insättningar på hennes konto under ett år. Hon får mig ändå att känna att jag är snål. Måste alltid säga ja till ALLT.
    Tyvärr har jag varken tid eller pengar att göra julklappsärenden åt dig i år. Så säger man. Om hon undrar om din tid så gå INTE in i förklaringar, säg bara igen och igen och igen - jag har inte tid, jag har inte pengar. Upprepa ordagrant tills det går in. Räkna med att människan skäller och anklagar dig eller slänger på luren. Det är det värt att börja sätta gränser för sig själv.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (?) skrev 2024-12-15 11:02:16 följande:
    Lär dig säga nej
    Du tror inte ts hade lärt sig det redan om det var så enkelt. Du kanske kan komma med ett konkret förslag istället?
Svar på tråden Krävande relationer