Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-15 10:50:57 följande:
Den här gången är det hjälp med att köpa julklappar till alla. Jag har hjälpt till förut med att handla presenter och lägga ut pengar, men jag får inte tillbaka några pengarna. Den närmsta veckan har jag inte tid att fixa med detta och jag har inte pengar att lägga ut. Hon tycker att jag är snål. Jag har tidigare lånat ut pengar och får ibland tillbaka och ibland inte. När jag säger nej skriker hon att du har ju aldrig några pengar. Har en helt ok lön men jag har barn, hus med mera som jag behöver lägga pengar på. När jag gick igenom mitt konto hade jag gjort 15 st insättningar på hennes konto under ett år. Hon får mig ändå att känna att jag är snål. Måste alltid säga ja till ALLT.
Tyvärr har jag varken tid eller pengar att göra julklappsärenden åt dig i år. Så säger man. Om hon undrar om din tid så gå INTE in i förklaringar, säg bara igen och igen och igen - jag har inte tid, jag har inte pengar. Upprepa ordagrant tills det går in. Räkna med att människan skäller och anklagar dig eller slänger på luren. Det är det värt att börja sätta gränser för sig själv.