• Anonym (Träningsvärk)

Träna med träningsvärk?

Jag har börjat träna lite hemma för att få en lite starkare kropp - ni vet, sit-ups, plankan, armhävningar o liknande. Jag vet att man ska börja lugnt och successivt öka på, men jag är inte den tålmodiga typen, haha. Så nu har jag nog gjort lite för mycket lite för snabbt, för nu har jag rejäl träningsvärk, speciellt i magmusklerna.  Frågan är då om jag kan fortsätta att träna i samma grad trots att det gör ont? Eller bör jag ta dwt lite lugnt tills det har lagt sig igen? I så fall hur lugnt? Räcker det med att jag bara kör säg hälften så många reps av varje övning, eller måste jag pausa helt?

• Svar på tråden Träna med träningsvärk?
  • målvakten

Du kan träna. Minska mängden du gör.  Man behöver inte överbelasta sig för att träningen ska ge resultat.

If I offended you, you needed it.
  • Anonym (P)

Träna annat än magen. 

• Anonym (Träningsvärk)
    målvakten skrev 2024-12-15 11:38:00 följande:

Du kan träna. Minska mängden du gör.  Man behöver inte överbelasta sig för att träningen ska ge resultat.

Tack! Det låter bra! Tror du att det blir lagom att halvera antalet reps?
    Anonym (P) skrev 2024-12-15 11:39:49 följande:

Träna annat än magen. 

Ah fast det är ffa magmusklerna jag vill träna ... det andra tar jag liksom bara lite på köpet.
  • målvakten
    Anonym (Träningsvärk) skrev 2024-12-15 13:53:15 följande:
    Tack! Det låter bra! Tror du att det blir lagom att halvera antalet reps?
    Anonym (P) skrev 2024-12-15 11:39:49 följande:

Träna annat än magen. 

Ah fast det är ffa magmusklerna jag vill träna ... det andra tar jag liksom bara lite på köpet.
    Musklerna måste vila. Har du kört magen en dag kan du ta en annan muskel grupp nästa dag osv. Köra en rotation av muskelgrupper.
    Efter de rep du kört ska du kunna köra lika många rep till utan att bli trött. Du ska inte köra slut på dig. kör dina rep och känn att du kan köra ett rep till och stanna där.

Som exempel kan jag säg hur jag kör. Pga tidsbrist kör jag helkropp tre dagar i veckan. kör jag armhävningar kör jag 3*10 rep. efter varje 10 rep vilar man ordentligt för du ska kunna köra 10 rep till utan problem.

Det viktiga är att vila mellan repen så kroppen (musklerna) orkar det du ska köra.
    If I offended you, you needed it.
  • Anonym (Träningsvärk)
    målvakten skrev 2024-12-15 15:33:16 följande:
    Musklerna måste vila. Har du kört magen en dag kan du ta en annan muskel grupp nästa dag osv. Köra en rotation av muskelgrupper.
    Efter de rep du kört ska du kunna köra lika många rep till utan att bli trött. Du ska inte köra slut på dig. kör dina rep och känn att du kan köra ett rep till och stanna där.

Som exempel kan jag säg hur jag kör. Pga tidsbrist kör jag helkropp tre dagar i veckan. kör jag armhävningar kör jag 3*10 rep. efter varje 10 rep vilar man ordentligt för du ska kunna köra 10 rep till utan problem.

Det viktiga är att vila mellan repen så kroppen (musklerna) orkar det du ska köra.
    Tack! Ja, alltså, jag har faktiskt gjort exakt så - 3x10 - men det var väl helt enkelt för mkt att börja med. Jag har nog inte så mycket annat val än att låta bli magen helt ett tag, för nu gör det bara för ont när jag försöker.  Jag är bara rädd att det lilla jag hittills lyckats bygga upp ska försvinna om jag pausar ...
  • Anonym (S)

När du tränar går muskelfibrerna sönder. När du vilar läker de ihop och blir starkare. Det går inte att bygga starka muskler utan vila. Gillar du att träna styrka, fokusera på olika muskelgrupper olika dagar. 

Jag har mest sysslat med konditionsidrotter som löpning och cykel. Där blev det lätt för mycket macho med "träningslära" typ "när du vilar tränar dina konkurrenter". Som ett budskap att man kommer halka efter. Fast det egentligen är precis tvärtom. 

• Anonym (Mia)

Det är inte farligt att träna med träningsverk. Däremot är det inte bra att aldrig låta musklerna återhämta sig och vila. En studie jag läste för ett bra tag sedan såg en stor förbättring i resultat när man går från att träna en muskelgrupp en gång i veckan till två gånger i veckan. En liten förbättring i resultat när man går från tre till fyra gånger i veckan och än ännu lite mindre förbättring när man går från fyra till fem. Fler träningar i veckan av samma muskelgrupp får motsatt verkan.

Får jag själv fruktansvärd träningsverk av en workout så brukar jag försöka upprepa samma workout först en vecka senare och träna annat under tiden. "Lagom" med träningsverk gör inte att jag ändrar något i min träning. Ingen träningsverk alls ser jag som ett tecken på att utmana mig till något nytt eller mer krävande nästa gång. Med det sagt får min partner i princip aldrig träningsverk - det finns ingen rättvisa här i världen.

• Lönnsirap

Min erfarenhet är att man absolut ska röra på sig för att lättare återhämta sig med träningsvärk och att det väldigt mycket är en personlighetsgrej exakt på vilket sätt. 

Jag brukar tänka på att lägga tid och fokus på rörelse och att koncentrera mig på att komma igång lugnt. För vissa människor behöver driva sig i att göra saker, medan jag behöver lite på att det mest effektiva sättet att komma igång är att orka göra imorgon, eller nästa vecka också. Inte att idag pressa mycket, utan faktiskt bara att göra litegrann.

Svar på tråden Träna med träningsvärk?