• Anonym (Elak)

Inte bjuda in otrevliga människor på julafton?

Min svärmor är en riktigt elak människa. Hon kan sitta bland folk och blänga, skrika att dom ska hålla käften, dra åt helvete. Hon gör narr och är nedlåtande mot alla sina barn. Barnbarnen säger hon till att dom är äckliga och påpekar att ska du verkligen äta mer nu, tycker du inte att det räcker med din nuvarande vikt och kan säga till folk rakt ut att dom är så äckliga så hon saknar respekt för dom. Det kan alltså vara din dotters man hos säger detta till högt inför alla?

Hennes barn är duktiga på att skydda henne och mer ger mig kommentarer om att hon är sån. Vissa barnbarn vet att mormor/farmor saknar filter.

Nu är det min familjs tur att bjuda in alla och jag säger att hon inte är välkommen i mitt hus. Får kritik från barnbarnen om detta. Att ska mormor/farmor behöva sitta ensam?. Hon är ju vidrig och skapar alltid en fruktansvärd stämning som alla ska lida av. Jag tycker inte synd om henne. Hon vet om vad vi tycker. Hon anser att hon ska få säga precis det hon vill och att det dessutom är rätt och att vi andra behöver få höra sanningen. 

Tänker jag fel som inte vill ha henne i hemmet. Detta har varit känt länge och hon har inte blivit inbjuden från början. 

• Svar på tråden Inte bjuda in otrevliga människor på julafton?
  • Agda90

Jag tycker inte att man ska acceptera hur mycket skit som helst från folk, spelar ingen roll vem det är.
    Jag har inte heller några problem att säga ifrån till folk som beter sig otrevligt. Det är inte så att jag skäller ut men jag markerar väldigt tydligt. Skulle en sådan svärmor kommentera min vikt och mängden mat jag äter hade jag svarat henne att det har hon inte med att göra och att hon kan visa att hon kan vett och etikett och hålla sådana åsilter för sig själv.
    Jag hade även gått i försvar gällande mina barn.

Någon skrev här att partners kommer och går. Ja,så kan det vara. Men betyder det att ens förälder ska få bete sig hur illa som helst? Ska man acceptera att vara wn dörrmatta bara för att det är ens mamma som saknar hyfs?
    Om det hade varit en vän som hade betett sig så illa så hade ingen gillat läget. Varför ska man göra det för att personen är ens mamma?
    Jag tillåtrer inte att någon behandlar mig, mina barn eller min man illa.

• Virriga Vera

Kan hon leverera sanningar, så ska hon också kunna ta sanningar. att hon är otrevlig och inte välkommen t.ex. Men tyvärr så brukar det ju vara att sk. sanningssägare inte tål att höra sanningar enbart att säga dem...

• Hjelm
    Anonym skrev 2024-12-15 13:20:54 följande:
    Nåja, en förälder har man för alltid.
    Partners kommer och går.
    En förälder som beter sig så fruktansvärt mot ens barn och ens partner har man definitivt all rätt att klippa navelsträngen till.
  • Goneril

Tanten har ju en skruv lös, eller många skruvar. Lite kritik mot er som har tillåtit detta i många år. Första gången hon var "filterlös" skulle ni sagt till på skarpen.   " Men vad i all sin dar säger du? Det kan du tänka om du vill men det ska du inte säga; det är väldigt sårande och oartigt. Vill du besöka oss är du välkommen men inga elakheter från din sida för då är det bättre att du stannar hemma."

• Fjäril kär

Att släkten vet hur hon är kan knappast vara en ursäkt för att bete sig fritt som ett rövhål? 

• Anonym

Om din partner inte har ifrågasatt sin mammas beteende så har ni ett större problem än timmarna på julafton.
    Beställ tid  på familjerådgivning, ni behöver hjälp med att sätta sunda gränser kring er familj.

Jag hade inte fortsatt fira jul med dessa släktingar.
    Ordna en ny tradition med er familj på julafton.
    Sedan kan ni umgås andra dagar med mannens syskon. Om mannen vill träffa sin mamma så får han åka själv.

• Alana

Låter som om relationen till den där svärmodern inte är särskilt hälsosam för någon av er. De som försvarar henne kanske är medberoende? Jag hade iaf inte velat ha en sådan människa i mitt liv, varken på julafton eller någon annan dag heller för den delen.

Tycker absolut att tanten kan behöva lära sig att uppföra sig och bli "rumsren", så det kan nog göra henne gott att få sitta och fundera på varför hon sitter ensam på självaste julafton. Hon är tillräckligt vuxen och verkar ha hållit på såpass länge så jag skulle inte ha tyckt synd om henne heller om hon fick sitta ensam i jul.

Det kanske är dags att ni skapar nya jultraditioner istället för att bjuda in din partners släkt i år. Har du någon egen släkt som ni kan fira med istället? Eller kanske vänner som ni kan fira ihop med? Ni kanske kan fira bara med de som tillhör hushållet? Man måste inte bjuda in stora släkten för att få ett lyckat julfirande, det kan vara riktigt mysigt med bara ett fåtal närvarande.  Ett annat alternativ kan ju vara att resa bort, typ julkryssning eller hyra en stuga nånstans eller varför inte resa till solen? 

• Anonym (ME)
    "Får kritik från barnbarnen om detta."

Varför kritiserar barnbarnen dig? Jag tyckte du sa att hon var hemsk mot dem.
  • Anonym (Grannfrun)

Bjud inte den otrevliga tanten till er!Hon får skylla på sig själv.

Svar på tråden Inte bjuda in otrevliga människor på julafton?