Inlägg från: Anonym (Bara vanlig knegare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara vanlig knegare)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Vi har 4 barm vi lärde våra barn vad värde på pengar betyder. Från början när de var 13 fick de större delen av barnbidraget men då ska det räcka till abbonemang och nöjen. 
    När de var 15 fick de hela men då ska de köpa alla kläder " alla nja " inte ex kostym till examen eller begravning det hjälpte vi till med. 
    När någon fick ett "jobb " ex tidnings utdelning fick de behålla det när de började tjäna mer ca 1500 då fick de hjälpa till med hushållskostnadet. Inte så vi tog allt men den del. 

När de började på Gymnasiet och fick alla de bidragen fick de själva stå för de mesta kostnaderna. 

En sommar ville alla vi skulle på charter till Bullgarien då fick alla hjälpa till med resekostnader. 
    Vi lärde dem ha en enkel "kassabok " som vi gjorde i exel. (Min fru administratör på företag så hon kunde den saken. 
    Min fru var hemma till minsta barnet var 6 år vi har ca 3 år mellan varje  barn. Jag arbetade som biträde (mot svarande på sjukhus) så vår ekonomi var trång. Eftersom jag jobbade i chema hade jag ibland lediga fm eller var annan helg och en dag i veckan ledig. Då brukade vi laga mat som vi frös in så det alltid fanns i frysen. 
    Ibland hjälpte mina svärföräldrar till med ex några hembakade bröd. Svärfar pensionerad bagare. 
    När vår äldste som började på Högskolan  ½ fabrikat som han lagade på vardagar. 
    Han började jobba på restaurang kök under lov men blev så populär att han gärna fick hoppa in när han kunde. 
    Alla barn har alltid fått hjälpa till laga mat med det de klarade.
    Vår äldsta dotter började ochså på högskola men tyvärr långt borta vi stöttade henne så gott vi kunde hon var mycke duktig laga mat hon blev liten mat tant i sin koridor lagade mycke storkok. 
    Hon behöve mindre ek stöd än första pojken
    Andra pojken  (ADHD) diagnos han behövde mycke stöd men han klarade sig bra han pluggade ca 8 mil hemifrån.....
    Yngsta dottern började på Gymnasiet hoppade av ..... böt inriktning hoppa av böt gymnasie skola hoppade av och slutligen började på ett kristen internat skola i Jämtland. 
    Hon gick ut med jättebra betyg fick jobb innan skolan var klar. 
    Alla barn fått jobb inom det de var utbildade men den äldste pojken gick i väggen sen har livet varit ett helvete för honom han har behövt så mycke stöd. 
    Tyvärr sprack deras första äktenskap men han träffade en ny kvinna nu har han börjat få ordning på livet igen. 

Vi har 13 barnbarn, ett barnbarnsbarn ...... ÄR gammelfarfarsfar nu.

Alla ungar försöker lära ssina barn samma som vi gjorde.... 

Tror vi gett dem en bra start på livet....... jätteskoj alla barnbarn har samma kassabok som min fru gjorde till vårt första barn alla så duktiga för sin ålder sköta ekonomin. 
    Min Farmor lärde mig att om jag vill barnen ska få en bra start så " Lär dem sköta ekonomin och skilja på mitt och ditt så kommer det gå bra för dem" 

Hon hade nog rätt den gamle damen ;)

Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?