Inlägg från: Anonym (Tonåring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tonåring)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 01:13:12 följande:
    Än har det inte bestämts nåt men sambon börjar förstå vad jag menar och är inne på att antingen låta henne stå för halva kalaset eller köpa en minimal omstart åt henne och sen får hon komplettera upp själv eftersom.  Sen har vi kanske lite olika syn på vad en minimal startgardetob är. Jag tycker att minimal (när man gett bort alla kläder för att man tröttnat på dem, inte startat utan kläder) borde innebära att man precis klarar sig mellan tvättarna. Typ två par byxor och några tröjor. I sambons värld är det minst 3-4 byxor, lika många hoodies och typ 5 vardera av tunna långärmade, och T-shirtar/linnen. Men även om hon shoppar mer orkar jag inte lägga mig i utan kommer försöka hitta något motsvarande sätt att ge min dotter. Jag är bara nöjd om hon inte ?vinner? för att hon betedde sig dåligt och att hon lär sig att det blir någon typ av konsekvens. 
    Det är inte lätt att vara tonåring och försöka passa in och vara osäker på sig själv. För många tonåringar är kläder oerhört viktigt så då är det väl bra att se till att de inte behöver oroa sig för kläder i alla fall utan känner sig ok på det området. De oroar sig för så mycket annat ändå. Byxor som var moderna för några månader sen, är ute nu.

Jag tycker mammans idé om basgarderob låter bra. Ni ska väl ge henne en minimal garderob i betydelsen att hon ska känna sig ok jämfört med kompisar, inte minimal i betydelsen att hon slipper gå naken eller med smutsiga kläder. Tonåringen ska känna att ni vill att hon har det bra. Hjälp henne att göra en budget och hålla ordning på inkomster och utgifter fortlöpande. Så kan hon planera bättre i framtiden och unna sig lite nya saker. 
  • Anonym (Tonåring)
    olof 45 skrev 2025-01-09 10:13:40 följande:

gUD VAD ALLA GÖR EN STOR SAK AV ATT DET ÄR STYVPAPPAN SOM SKRIVER. oM FRÅGAN HADE KOMMIT FRÅN MAMMAN SJÄLV HADE SVAREN LÅTIT ANNORLUNDA.

(sorry, Capslock...)

Om mamman sagt "Dottern hade denna deal, nu har hon slösat pengar men hotar mig om hon inte får shoppa", hur hade svaren låtit?

SJÄLVKLART hade folk sagt att den bortskämda skrikande ungen får stå sitt kast. Att om man gör henne en börntjänst nu kommer hon vara manipulativ for ever.

Man ska bara titta på henne lungt och säga "men du har fått pengar. Det är inte vårt fel att du slösat bort dem. Du får önska dig pengar i julklapp eller vänta tills nästa "lön", precis som alla andra nästan-vuxna och vuxna människor. Alternativt får du låna, men du kan inte skrika dig till mera pengar, det fattar du väl?"

man har också ett samtal med dotterns pappa, och förklarar situationen - att dottern försöker använda flytt som hot. Ska ni som föräldrar sätta ner foten eller vad? Vill han ha en dotter som anväbnder sådan manupulation, eller kommer han säga att nej, jag och mamma är överens och du kan inte rymma hem till mig bara för att du är sur på mamma - när du dessutom borde vara sur på dig själv.

Hur har det gått förresten TS? 

Oavsett vem som skrivit är situationen den att tonåringen behöver kläder nu och hennes föräldrar får lösa problemet. Hon är inte van vid att hålla en budget och behöver hjälp med det så det fungerar som tänkt i framtiden. Tonåringar gör misstag och borde inte straffas genom att knappt ha några kläder, utan få hjälp och läras upp. 
  • Anonym (Tonåring)
    MsM84 skrev 2025-01-10 09:38:59 följande:
    När det är en vecka innan julafton går det att klara sig på det man har - än mer när man har valt att GE BORT sina kläder.

Det är skillnad på att klara sig och att känna att man har flera klädesplagg som man tycker om och kan ha. Är det viktigt att få tonåringen att må dåligt över att ha för lite kläder?

Hon har väl gett bort kläder som hon inte kan tänka sig att använda igen. Det är löjligt viktigt för tonåringar att ha rätt kläder. Min tonårsson håller nu på att sälja en massa av sina kläder som inte är enligt hans smak längre. 

• Anonym (Tonåring)
    olof 45 skrev 2025-01-10 10:43:23 följande:
    Fel fråga!

Är det viktigt att lära en 17-åring att det finns konsekvenser av ens egna handlande? Hon HA FÅTT pengar redan. HON har slösat bort dem. Nu får hon vänta I NÅGRA DAGAR. Gråt liksom!

Om detta räknas som att vara "tuff mot tonåringar", baxnar jag. 

Denna tonåring försöker dessuton utpressa sin mor! Bara den saken hade fått mig att sätta ner foten, ordentligt. Ingenting gott får komma av sådana manipulativa metoder! 

Jag skulle ha svarat henne "Det där är hemskt fult och manipulativt! Jag ringer din pappa, så får vi se hur välkommen du är att få flytta dig bara för att straffa mig! vSkäms för att du ens försöker utpressa mig!"
    Så ens barn ska inte få göra ett misstag utan ska då behöva lida för det, trots att föräldrarna har råd att köpa några kläder? När ett barn gör ett misstag behöver de hjälp med hur de ska undvika detta misstag i framtiden, de behöver inte ett straff. När det är nytt med att ha egen budget kan föräldrarna hjälpa till med att räkna ut hur mycket kan läggas på olika poster och stämma av med barnet en gång i veckan eller så hur det går. 

Jag hjälpte min tonåring med att göra en realistisk budget och vi kom överens om hur mycket han skulle få och vad det skulle räcka till. Sen höll han sig till det och bad aldrig om mer. Men jag har hört om flera tonåringar som totalt spräckt budgeten i början, det är inte ovanligt. Då behöver de mer hjälp, inte straff.  
  • Anonym (Tonåring)
    Anonym (L) skrev 2025-01-10 12:05:46 följande:
    Är du på riktigt eller? Barnen är 17 ÅR! De förväntas kunna ta hand om sig själva om ett år! När man är 18 räknas man som vuxen enligt lag. Men du tycker att man ska daddas med och få fickpengar hela livet eller?
    Det är lite sent att börja lära barnet när det är 17 år men bättre sent än aldrig. Det har i alla fall några månader på sig att lära sig om hur en budget fungerar, med hjälp från föräldrarna. 
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?