olof 45 skrev 2025-01-10 10:43:23 följande:
Fel fråga!
Är det viktigt att lära en 17-åring att det finns konsekvenser av ens egna handlande? Hon HA FÅTT pengar redan. HON har slösat bort dem. Nu får hon vänta I NÅGRA DAGAR. Gråt liksom!
Om detta räknas som att vara "tuff mot tonåringar", baxnar jag.
Denna tonåring försöker dessuton utpressa sin mor! Bara den saken hade fått mig att sätta ner foten, ordentligt. Ingenting gott får komma av sådana manipulativa metoder!
Jag skulle ha svarat henne "Det där är hemskt fult och manipulativt! Jag ringer din pappa, så får vi se hur välkommen du är att få flytta dig bara för att straffa mig! vSkäms för att du ens försöker utpressa mig!"
Så ens barn ska inte få göra ett misstag utan ska då behöva lida för det, trots att föräldrarna har råd att köpa några kläder? När ett barn gör ett misstag behöver de hjälp med hur de ska undvika detta misstag i framtiden, de behöver inte ett straff. När det är nytt med att ha egen budget kan föräldrarna hjälpa till med att räkna ut hur mycket kan läggas på olika poster och stämma av med barnet en gång i veckan eller så hur det går.
Jag hjälpte min tonåring med att göra en realistisk budget och vi kom överens om hur mycket han skulle få och vad det skulle räcka till. Sen höll han sig till det och bad aldrig om mer. Men jag har hört om flera tonåringar som totalt spräckt budgeten i början, det är inte ovanligt. Då behöver de mer hjälp, inte straff.